28 ارديبهشت 1397 - 09:24
پور ابراهیمی در گفت وگو با ایِبِنا،

تنش ارزی کاهش یافت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه، اصلاح سامانه صرافی ها از سوی بانک مرکزی می تواند بر اثرگذاری سیاست ها در حوزه ساماندهی ارزی کمک کند ، گفت: تنش ارزی تا حدودی کاهش یافته است.
کد خبر : ۸۵۸۷۶
پورابراهیمی

محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا، با اشاره به اقدامات تیم اقتصادی دولت در راستای ساماندهی بازار ارز، گفت: بخشی از اقدامات صورت گرفته در این راستا مورد تایید بوده اما برخی دیگر نیازمند اصلاح است.


نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ایجاد سامانه نیما که البته همان پورتال ارزی سابق است مورد تایید مجلس در راستای ساماندهی بازار ارزی است، افزود: این سامانه با تعیین منابع و مصارف دولت در بخش ارز توانسته تا حدودی تنش های ارزی را کاهش دهد.


وی با تاکید بر اینکه انتقاد ما به دولت این است که ای کاش سامانه نیما در سال های قبل مورد استفاده قرار می گرفت، تصریح کرد: اگر این سامانه در سال های قبل ایجاد می شد ظرفیت کنترل بازار را داشت.


پورابراهیمی با بیان اینکه اصلاح سامانه صرافی ها از سوی بانک مرکزی می تواند بر اثرگذاری سیاست ها در حوزه ساماندهی ارزی کمک کند، افزود: ساماندهی سیستم خرید و فروش ارز در کشور چه صرافی های بانک ها و چه صرافی های عادی می تواند تاثیرگذاری بالایی در وضعیت بازار داشته باشد.


این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه کنار گذاشتن مجموعه صرافی ها و رفتن به سراغ نظام بانکی به صلاح نیست، تصریح کرد:رفتن به سراغ نظام بانکی برای ارز کار خطرناکی است زیرا در حال حاضر بانک های ما تحریم هستند.


وی با بیان اینکه هدایت ارز به صرافی های بانک ها به علت محدودیت ها و تحریم هایی که دارند می تواند باز هم چالش برانگیز باشد، گفت: ما باید از ظرفیت های متنوع استفاده کنیم از این رو سامانه صرافی ها نیاز به اصلاح دارد.


پورابراهیمی همچنین از ایده دولت برای حذف بازار غیرمتشکل انتقاد کرد و افزود: این موضوع نیاز به تصمیم محتوایی داشته و باید دولت در خصوص آن بازنگری کند.


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت تا جایی مشخص توانایی ارایه ارز ۴۲۰۰ تومانی را دارد، تصریح کرد: در هیچ جای دنیا کالاهای لوکس با ارز دولتی تامین نمی شود از این رو  این خطا است که ارز را برای کالای لوکس بدهیم.


وی با تاکید بر اینکه خط تقاضای ما در ارز افقی نبوده و تغییر می کند، گفت: ما می گوییم در این قسمت باید مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود که این مکانیزم یک قیمت تعادلی نظارت دولت مشخص می کند.


پورابراهیمی با بیان اینکه دولت در تلاش برای حذف بازار غیرمتشکل است، افزود: این بازار با حذف دولت حذف شدنی نیست از این رو باید نسبت به شناسایی و در نهایت مدیریت آن اقدام کنیم زیرا ظرفیت ها بسیاری دارد.


وی ادامه داد: ظرفیت های ما در بازار غیرمتشکل این است که می توانیم از طریق قراردادهای آتی، سلف، سلف ارزی یا از طریق سایر راه ها بازار ارز غیر نقدی را مدیریت کنیم.


این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: اگر ما بازار غیر متشکل را نپذیریم بازار ما در حوزه صادرات دچار مشکل خواهد شد از این رو چه بخواهیم و چه نخواهیم بازار غیر متشکل شکل می گیرد.


پورابراهیمی از توافق صورت گرفته میان کمیسیون اقتصادی مجلس با تیم اقتصادی دولت خبر داد و گفت: یکی از توافق های صورت گرفته این است که تصمیمات خود را بر اساس بحث های کارشناسی لحاظ کنیم زیرا جنس اقتصاد به ما تکلیف می کند که تصمیم گیری در این حوزه تخصصی باشد.


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: جلسات با وزیر اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت و همچنین رئیس کل بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارزی ادامه خواهد داشت زیرا بازارها در هم تنیده بوده و تاثیرگذاری بسیاری دارند.


برچسب ها: ارز صرافی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر