12 خرداد 1397 - 09:40
آمار معاملات زیر ذره‌بین ایبِنا:

ریزش شاخص و ارزش بازار سهام در هفته دوم خردادماه

آمار داد و ستدهای بورس در هفته دوم خرداد ماه سال جاری حاکی از آن است که شاخص بورس با (۲۱۷) واحد کاهش و ارزش بازار سهام نیز با یک هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان ریزش مواجه شده است.
کد خبر : ۸۶۶۵۱
بورس

به گزارش ایبِنا، داد و ستدهای تالار شیشه ای در حالی در هفته دوم خرداد ماه به پایان رسید که فضای کلی بورس با نوسان در همه بازارهای معاملاتی همراه بود به طوری که شاخص کل بورس با ۲۱۷ واحد کاهش از ۹۵ هزار و ۷۹۴ واحد در ابتدای هفته به ۹۵ هزار و ۵۷۷ واحد در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته رسید.


نوسان شاخص های اصلی


نگاهی جزیی تر به فرایند معاملات سهامداران حقیقی و حقوقی در تالار شیشه ای مشخص می کند که در پایان معاملات هفته منتهی به دوم خرداد ماه ۹۷ شاخص کل بورس با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به هفته اول خرداد ماه، به رقم ۹۵.۵۷۷ واحد رسیده است.


از سویی دیگر، بر اساس این گزارش، شاخص بازار اول با ۷۰۹ واحد افزایش به رقم ۶۸۶۸۰ واحد و شاخص بازار دوم با ۳.۰۲۷ واحد افزایش به ۱۹۹.۳۱۳ واحد رسید و به این ترتیب شاخص بازار اول با  یک درصد افزایش و شاخص بازار دوم  با ۱.۵  درصد کاهش نسبت به هفته اول خرداد ماه مواجه شد.


کاهش ۵۲ درصدی ارزش کل معاملات


همچنین در پنج روز کاری هفته گذشته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۱۴.۵۴۵ میلیارد ریال رسید که نسبت به هفته اول خرداد ماه ۵۲ درصد کاهش یافته است. بر اساس آمارهای منتشر شده در هفته گذشته تعداد ۶.۵۵۴ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۲۸۲ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ۲ درصد افزایش را نسبت به هفته ما قبل را نشان می دهد.


از سویی دیگر، تعداد ۶۷ میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۶۹۸ میلیارد ریال مورد معامله  قرار گرفت و با ۳۲ درصد کاهش نسبت به هفته اول خرداد ماه همراه بود.


چشم انداز هفته جاری تالار شیشه ای


بر اساس این گزارش، اگر سهامداران تالار شیشه ای در هفته جاری همان الگوی معاملاتی هفته قبل را در بازار سهام اجرا کنند می بایست منتظر بازگشت نوسان به بازار باشیم و یا با حداقل رشد حجم و ارزش در خرید و فروش ها باشیم.


اما در عین حال حمایت گرو های تاثیر گذار بازار همانند پتروشیمی ها، معدنی ها و کانی های فلزی اگر همانند هفته های قبل که در بورس شکل گرفته، ادامه پیدا کند باید از یک طرف با نگاه مثبت به روند معاملات نگاه کنیم و از سویی دیگر نگران آینده روند طبیعی معاملات بورس بود.


در انتظار سونامی ریزشی


به نظر می رسد آسیب این حمایت ها که از سوی چند شرکت بزرگ با هدف حفظ شاخص در معاملات شکل می گیرد اگر در کوتاه مدت نتواند بر کلیت خرید و فروش ها تاثیر گذار باشد اما به روشنی مشخص است که در میان مدت وقتی بازار سهام از این رفتارهای معاملاتی سفارشی اشباع شود با نشان دادن واکنش منفی گسترده بورس را به سمت ریزش های سنگین هدایت می کند و موجی از بی اعتمادی و نگرانی را در این بازار شکل می دهد.


نوسان شاخص کل بورس و ارزش بازار سهام - هفته دوم خرداد ماه ۹۷



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر