27 خرداد 1397 - 09:31
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

تثبیت ریال به عنوان ارز بین‌المللی با پیمان‌های پولی

یک کارشناس اقتصادی گفت: ایران می‌تواند با همکاری کشورهای طرف مبادله خود مانند اعضای پیمان بریکس پول کشور را به عنوان یک ارز بین‌المللی تثبیت و از ریال برای مبادلات خود با سایر کشورها استفاده کند.
کد خبر : ۸۷۱۷۹
پیمان پولی

ابراهیم رزاقی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، با تاکید بر لزوم حذف دلار از مبادلات تجاری اظهارداشت: با توجه به تحولات سیاسی صورت گرفته در چند ماه اخیر به نظر می‌رسد با گذشت هر ماه مشکلات بیشتری خواهیم داشت، چرا که بخش مهمی از اقتصاد ایران به فروش نفت و پتروشیمی گره خورده و واردات نیز افزایش یافته که در صورت ادامه شرایط با گذشت هر روز تعدادی از تولیدکنندگان ما ورشکست می‌شوند و در نتیجه بیکاری و فقر افزایش می‌یابد.


وی با بیان اینکه تا زمانی که ما همه چیز را به دلار تبدیل می‌کنیم و اقتصاد ایران به پول ملی بازنگردد با مشکلات دست به گریبان خواهیم بود، افزود: اکنون ۲۵ کشور توافقاتی را برای حذف دلار داشته‌اند که یکی از این موارد اعضای پیمان بریکس هستند.


رزاقی با اشاره به اینکه کشورهای عضو پیمان بریکس به دنبال خارج کردن دلار و یورو از مبادلات خود هستند که این امر پیمان های پولی با این کشورها را تسهیل می‌کند، افزود: ایران می‌تواند با همکاری با اکثر کشورهای طرف مبادله خود پول کشور را به عنوان یک ارز بین‌المللی تثبیت کرده و از ریال برای مبادلات خود با سایر کشورها استفاده کند.


این کارشناس اقتصادی ادامه داد: برای ما موضوع مهم این است که پرداختی‌هایمان به سایر کشورها را به ریال بپردازیم که این امر می‌تواند تمام تحریم‌های مالی را منتفی کند، البته در این راه اشکال این است که بسیاری از این کشورها در تبادلات مواد خام می‌خواهند و در مقابل آن می‌خواهند ساخته‌های خود را بفروشند.


رزاقی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اکنون با دلار ارزان، سود بالایی در واردات وجود دارد و تولیدکنندگان داخلی نمی‌توانند با کالاهای خارجی رقابت کنند، که باید برنامه‌ریزی برای کاهش واردات و خام فروشی داشته باشیم.


وی با بیان اینکه سیاست اختصاص دلار ارزان به واردات نمی‌تواند ادامه دار باشد، گفت: واردات مشکلات عدیده ای را به ویژه در زمانی که تحریم شویم و منابع ارزی کاهش یابد، برای کشور ایجاد می‌کند که همه این موارد نیاز به برنامه‌ریزی قبلی دارد.


این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید کرد: حتما باید دلار را از مبادلات حذف کنیم و ارزان‌فروشی دلار متوقف شود، همچنین از کشورهایی که نفت ما را می‌خرند تکنولوژی و ماشین‌آلات وارد کنیم تا ما را در شرایطی قرار دهد که نیازهایمان را در داخل تولید کنیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر