05 تير 1397 - 14:32

اجتناب ناپذیری پیاده سازی سامانه کشف تقلب داخلی در صنعت پرداخت

معاون فناوری‌اطلاعات بانک قوامین گفت: حرکت به سمت پیاده‌سازی سامانه کشف تقلب داخلی با توجه به شرایط اقتصادی کشور و به‌منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان درسال حمایت از کالای ایرانی اجتناب‌ ناپذیر است.
کد خبر : ۸۷۵۹۳
بهزاد صفری

بهزاد صفری در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص مشکلات موجود به‌منظور شناسایی تراکنش‌های مشکوک با توجه به فقدان سامانه‌های هوشمند در شبکه پرداخت ازجمله سامانه کشف تقلب خارجی، اظهار داشت: گره زدن مسائل نظارتی به ابزار نظارتی رویکرد منطقی نیست.


معضل تراکنش های مشکوک به دلیل فقدان سامانه کشف تقلب


وی بابیان این‌که شرکت شاپرک از زمان تأسیس تاکنون نشان داده از قابلیت‌های خوبی به‌منظور نظارت شبکه پرداخت برخوردار است، یادآور شد: این نهاد ناظر بر صنعت پرداخت با عملکرد خود نشان داد که توانسته با یک برنامه‌ریزی منطقی، جلوی بسیاری از تراکنش‌های مشکوک را بگیرد.


معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک قوامین یادآور شد: در گذشته، این نهاد ناظر قصد داشت با خرید یک سامانه کشف تقلب خارجی نظارت خود بر حوزه پرداخت را افزایش دهد که به دلایل امنیتی با مخالف مجلس روبرو شد.


صفری ادامه داد: صنعت پرداخت در مقطع فعلی با توجه به مشکلاتی که به دلیل فقدان یک سامانه جامع کشف تقلب به‌منظور شناسایی تراکنش‌های مشکوک در آن به وجود آمده که شناسایی این روند را با شیوه‌های دستی و پایش موردی انجام می‌شود باید به سمت پیاده‌سازی یک سامانه کشف تقلب داخلی حرکت کند.


خرید سامانه های کشف تقلب خارجی با توجه به شرایط اقتصادی کشور توجه منطقی ندارد


وی یادآور شد: شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، افزایش نرخ ارز در کنار توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدات خوبی که این شرکت‌ها در حوزه تولیدات نرم‌افزاری به‌خصوص سامانه‌های هوشمند و کشف تقلب داشته‌اند، تمام این رویه‌ها، شبکه پرداخت کشور به سمت استفاده از تولیدات داخلی در این بخش سوق می‌دهد.


صفری گفت: امسال سال حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده است و شرکت‌های زیادی در داخل کشور وجود دارند که با استفاده از قوانین هوشمند تجاری توانسته‌اند، نرم‌افزارهای خوبی در حوزه کشف تقلب را به‌خوبی پیاده‌سازی کنند که با حمایت از این شرکت‌ها می‌توان مشکلات فعلی در صنعت پرداخت را کاهش داد.


وی ادامه داد: البته مشخص است که هنوز تولیدات داخلی در تولید سامانه کشف تقلب به بلوغ نمونه‌های خارجی آن نرسیده است اما با پیاده‌سازی آن و کار با این سامانه‌ها، علاوه بر شناسایی تراکنش‌های مشکوک به‌صورت هوشمند و کاهش آن می‌توان، به‌تدریج ضعف‌های تولیدات داخل را شناسایی و نسب به رفع آن اقدام کرد.


نمی توان به دلیل فقدان سامانه کشف تقلب خارجی به سمت پیاده سازی آن حرکت نکرد


صفری تأکید کرد: واقعیت این است که نمی‌توان به دلیل فقدان بهره‌گیری از سامانه‌های کشف تقلب خارجی به سمت پیاده‌سازی این سامانه‌ها در صنعت پرداخت کشور حرکت نکرد زیرا شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تولیدات خوبی در این بخش آماده ورود به بازار کرده‌اند.


وی اظهار داشت: با توجه به عدم موفقیت پیمانکار خارجی در طرح جامع مالیاتی، هم‌اکنون سازمان امور مالیاتی اجرای آن را به شرکت‌های داخلی واگذار کرده و این نشان می‌دهد شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی از ظرفیت خوبی برخوردار هستند که باید از آنها حمایت کرد.


معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک قوامین یادآور شد: پیاده‌سازی سامانه‌های آفلاین کشف تقلب تولید داخل در مقطع فعلی روند خوبی برای شناسایی تراکنش‌های مشکوک برای جلوگیری از انجام مجدد آن است. البته شرکت‌های نیز وجود دارند که در حال حاضر نسبت به تولید سامانه‌های کشف تقلب آنلاین نیز اقدام کرده‌اند که می تواند تراکنش های مشکوک را قبل از انجام شناسایی و از وقوع آن جلوگیری کند.


وی تصریح کرد: با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور و نرخ ارز در حوزه محصولات نرم‌افزاری دیگر حرکت به سمت استفاده از نمونه‌های خارجی توجیه منطقی ندارد و در این بخش باید از نمونه‌های داخلی به‌منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر