09 تير 1397 - 09:57
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

تغییرات نرخ تورم ۱۲ گروه کالایی/ بیشترین افزایش مخارج در کجاست؟

نرخ تورم ۱۲ گروه کالایی در خردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته، با این حال بیشترین رشد قیمت ها در گروه کالاها و خدمات، تفریح و امور فرهنگی، تحصیل و خوراک بوده است.
کد خبر : ۸۷۷۰۳
نرخ تورم

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بررسی جدیدترین گزارش بانک مرکزی از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در خردادماه سال جاری نشان می دهد نرخ تورم گروه کالاها و خدمات با ۱۲.۵ درصد، بیشترین میزان افزایش قیمت ها را داشته و پس از آن نیز هزینه های تفریح و امور فرهنگی ایرانیان به میزان ۱۲.۶ درصد رشد داشته است.


بر پایه این گزارش، هزینه تحصیل در خردادماه امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۱۲.۲ درصد و هزینه های مربوط به رستوران و هتل نیز ۱۱.۶ درصد رشد نشان می دهد. خوراکی ها و آشامیدنی ها در خردادماه امسال نسبت به دوازده ماهه منتهی به خردادماه سال ۹۶ به میزان ۱۱.۵ درصد افزایش یافته و در بخش مسکن نیز نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، ۸.۵ درصد است.


هزینه های بخش بهداشت و درمان ۸.۸ درصد و حمل و نقل نیز ۷.۸ درصد رشد نشان می دهد و نرخ تورم در بخش اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نیز ۹.۸ درصد بوده است. به صورت کلی، نرخ تورم در خردادماه امسال همچنان تک رقمی و به میزان ۹.۴ درصد باقی مانده، اما اقتصاددانان می گویند نرخ تورم در اقتصاد ایران روند افزایشی خواهد داشت و اینکه نرخ تورم فعلی به بالای ۱۰ درصد برسد و شرایط تک رقمی را نیز از دست بدهد، خیلی مهم نیست و آنچه که باید مورد توجه سیاست گذاران قرار بگیرد، حفظ نرخ تورم ایران در یک دامنه مناسب و پرهیز از تجربه نرخ های ۴۰ درصدی است.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها