13 تير 1397 - 11:22

موافقت مجلس با یک فوریت طرح راه‌اندازی پیام‌رسان‌های مالی

نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح راه‌اندازی و استفاده از پیام‌رسان‌های مالی و انعقاد پیمان‌های پولی دو و چند جانبه در تجارت خارجی موافقت کردند.
کد خبر : ۸۷۹۷۴
مجلس

به گزارش ایبِنا از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۱۳ تیرماه) مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح راه‌اندازی و استفاده از پیام‌رسان‌های مالی و انعقاد پیمان‌های پولی دو و چند جانبه در تجارت خارجی با ۱۰۳ رای موافق، ۶۷ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۰۵ نماینده حاضر در نشست موافقت کردند.


حسینعلی حاجی دلیگانی طراح طرح راه‌اندازی و استفاده از پیام‌رسان‌های مالی و انعقاد پیمان‌های پولی دو و چند جانبه در تجارت خارجی در خصوص این طرح گفت: اعمال تحریم‌ها توسط آمریکا و دشمنان و افزایش هزینه‌های استفاده از نظام پرداخت بین‌المللی که تحت اختیار و نظارت آمریکا و سایر کشورهای غربی است، موجب خروج مبادلات تجاری بین‌المللی ایران از قالب‌های رسمی بانکی شده و سبب شده که مبادلات با روش‌هایی از قبیل صرافی یا شبکه‌های پیچیده ارزی سایر کشورها انجام شود که بر این اساس هزینه‌ها و دشواری تجارت بین‌المللی برای بازرگانان ایرانی در پی داشته است.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در شرایط فعلی کشور برای حل مشکل ایجاد شده در تسویه معاملات با استفاده از دلار و پیام رسان‌های مالی دو راهکار پیمان‌های مالی دو و چند جانبه و سیستم پیام‌رسان موازی سوئیفت وجود دارد.


حاجی دلیگانی یادآور شد: در حال حاضر با توجه به فناوری‌های جدید مالی این امکان وجود دارد که بانک مرکزی ارز دیجیتالی ملی مخصوص خود را منتشر کند تا به این روش ابزارهای پرداختی کشور متنوع و مبادلات تسهیل شود و به دنبال آن از وابستگی به نظام‌های مالی کنونی کم شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر