14 تير 1397 - 17:05
مدیرعامل بانک مسکن خبر داد؛

هدف‌گذاری برای تأمین مالی ۷۰۰ هزار واحد مسکونی

مدیرعامل بانک مسکن گفت: در نظر داریم امسال برای ۷۰۰ هزار واحد مسکونی اعم از ساخت و خرید، تأمین مالی کنیم.
کد خبر : ۸۸۰۲۹
رحیمی انارکی

به گزارش ایبِنا، ابوالقاسم رحیمی انارکی در حاشیه نشست بررسی راهکارهای کنترل بازار مسکن با بیان اینکه این تامین مالی شامل انواع تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل انواع حساب‌ها و سپرده‌های بانک عامل بخش مسکن است افزود: سال‌ گذشته برای ۵۴۰ هزار واحد تامین مالی را انجام دادیم که امسال با افزایش ۱۶۰ هزار واحدی در تامین مالی، تعداد واحدهای برخوردار از تسهیلات بانک مسکن را به ۷۰۰ هزار واحد افزایش خواهیم داد.


وی ادامه داد: در سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته مجموع تسهیلات پرداختی به بخش مسکن از نظر تعداد واحدها ۶۸ درصد و از نظر مبلغ تسهیلات بیش از ۷۰ درصد افزایش داشته است.


رحیمی انارکی با بیان اینکه مجموعه مأموریت‌های بانک عامل بخش مسکن به عنوان بانک تخصصی دولتی تعیین شده است، گفت: وظیفه اصلی این بانک، کمک به تأمین مالی تهیه اقشار متوسط و کم‌درآمد است؛ بنابراین گروه هدف ما به دهک‌های ۴، ۵و ۶ هدف اختصاص دارد و برنامه‌ریزی‌های بانک برای این دهک‌ها است.


وی افزود: صندوق پس‌انداز مسکن یکم در حال حاضر شرایط مناسبی دارد و مشتریان این بانک از سود تسهیلات ۶ و ۸ درصد به ترتیب در بافت‌های فرسوده و سایر بافت‌های شهری برخوردارند و می‌توانند از بازپرداخت نسبتاً طولانی‌مدت بهره ببرند.


رحیمی انارکی گفت: تاکنون حدود ۴۵۰ هزار فقره حساب پس‌انداز مسکن یکم افتتاح شده است که ۳۵۰ هزار حساب، زنده بوده و به صورت بالقوه این تعداد می‌توانند مشتری سازندگان مسکن باشند.


مدیرعامل بانک مسکن اضافه کرد: اطلاعاتی که از بازار مسکن به دست آوردیم نشان می‌دهد بیشترین خریداران مسکن، متقاضی واحدهای کوچک‌متراژ هستند، ولی متأسفانه روند پروانه‌های ساختمانی به گونه‌ای است که نشان می‌دهد میانگین متراژ ساخت و سازهای فعلی حدود ۱۵۰ مترمربع است به همین دلیل در سال ۹۷ این بانک قرار است پرداخت تسهیلات ساخت را به صورت هدفمند و هوشمندسازی شده انجام دهد تا ساخت و سازها متناسب با گروه هدف صندوق پس‌انداز مسکن یکم قرار گیرد.


وی گفت: بر اساس این رویکرد، بانک مسکن فقط به واحدهایی تسهیلات ساخت در سال جاری پرداخت خواهد کرد که الگوی مصرف در ساخت را رعایت کرده باشند.


رحیمی انارکی افزود: الگوی مصرف در تهران به طور میانگین ۷۵ متر مربع و در سایر شهرها ۱۰۰ مترمربع در نظر گرفته شده است و تسهیلات ساخت به چنین واحدهایی تعلق خواهد گرفت؛ ضمن اینکه یکی دیگر از سیاست‌های ما در این بانک، پرداخت تسهیلات ساخت مسکن برای ساخت و ساز در مناطق پرتقاضای پایتخت خواهد بود و مناطقی که مازاد عرضه مسکن باشند، تسهیلات ساخت به آن واحدها ارائه نخواهد شد.


وی در خصوص ارائه تسهیلات به ساخت و ساز بر اساس رعایت تاب‌آوری در برابر زلزله و واحدهای صنعتی‌ساز گفت: این نوع تسهیلات صرفاً به انبوه‌سازان حرفه‌ای تعلق خواهد گرفت و کسانی که در ساخت و ساز از فناوری‌های نوین و نیز رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان مرتبط با کاهش هدررفت انرژی در ساخت و ساز را رعایت کنند، یک درصد تخفیف در نرخ سود آنها در نظر می‌گیریم که از ۱۸ به ۱۷ درصد کاهش می‌یابد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر