25 تير 1397 - 10:41

بومی سازی زیرساخت‌های کشور

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: یکی از مهم‌ترین بحث‌های هوشمند سازی به بحث حکمرانی اطلاعات مربوط است و بر همین اساس باید سازمان پدافند غیر عامل کشور نسبت به حراست از اطلاعات اقدام کند.
کد خبر : ۸۸۴۷۰
فیروزآبادی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، همایش ملی فرصت‌ها و چالش‌های هوشمندسازی و پدافند سایبری در مرکز همایش‌های بین المللی رازی با حضور رییس سازمان پدافند غیر عامل، دبیر شورای عالی فضای مجازی و برخی از مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با محور هوشمندسازی شهری و امنیت سایبری با حمایت همراه اول، شرکت خدمات انفورماتیک، بانک ملی ایران و بانک رفاه کارگران برگزار شد.


سردار غلامرضا جلالی در همایش ملی فرصت‌ها و چالش‌های هوشمند سازی با تاکید بر اهمیت هوشمند سازی گفت: توجه به مسئله هوشمند سازی در تمامی زمینه‌ها ضروری است و این حوزه می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی در زندگی انسان‌ها داشته باشد چرا که زیرساخت هوشمند به نوعی اداره شهرها را متکی به هوشمندسازی می‌کند.


رییس سازماند پدافند غیر عامل کشور تاکید کرد: در صورتی که به زیرساخت‌های بومی نگاه بومی وجود نداشته باشد، دشمنان ایران به دنبال نفود سایبری هستند و می‌توانند تا از راه دور شهرهای ما را دچار اختلال کنند و در شهر مشکلات خاصی به وجود آورند.


وی درباره امنیت در هوشمند سازی اظهارداشت: باید در مجموعه‌های مختلف قابلیت کنترل وجود داشته باشد، لذا در زمینه هوشمندسازی نیز امنیت سایبری از اهمیت بالایی برخوردار است و بر همین اساس اولین قابلیت هوشمند سازی ارتباطات اجزای یک مجموعه محسوب می‌شود و در عین حال نیز برنامه ریزی اجزا هم یکی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های هوشمندسازی اشیاء محسوب می‌شود.


جلالی افزود: در کشور نیاز به مراکزی به منظور شناسایی خطرات و آسیب‌‎های هوشمندسازی در تمامی حوزه‌ها وجود دارد. همچنین باید قوانین و مقررات لازم نیز تصویب شود چرا که حوزه فضای مجازی که آزاد و رها محسوب می‌شود نمی‌تواند محیط امنی برای کشور به شمار برود.


ابوالحسن فیروزآبادی نیز با بیان اینکه صرفا حکومت نمی‌تواند در مسیر هوشمند سازی گام بردارد گفت: هوشمند سازی از ضروریات جامعه محسوب می‌شود و می‌تواند بهره‌وری در تمامی حوزه‌ها را از جمله آب، سلامت و غیره افزایش دهد به همین دلیل است که مردم باید در حوزه هوشمند سازی مشارکت داشته باشند، اما این مشارکت به صورت دستوری قابل انجام نیست.


دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره بحث امنیت در هوشمندسازی خاطر نشان کرد: یکی از مهم ترین بحث‌های هوشمندسازی به بحث حکمرانی اطلاعات مربوط است و بر همین اساس باید سازمان پدافند غیرعامل کشور نسبت به حراست از اطلاعات اقدام کند و سرویس‌هایی که قرار است در این حوزه شکل بگیرد، در بستر بومی به منظور ذخیره اطلاعات در داخل کشور ایجاد شود.


وی با اشاره به افزایش گوشی‌های هوشمند در کشور گفت: در حال حاضر مردم ایران ۵۷ میلیون تلفن همراه هوشمند در اختیار داند که در مقایسه با آمار جمعیتی کشور ترکیه چشمگیر است و نشان می‌دهد که مردم ایران قصد دارند تا از جدیدترین نوع تکنولوژی استفاده و به سمت هوشمندسازی حرکت کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر