02 مرداد 1397 - 08:41
سلیمی در گفتگو با ایبِنا:

صنایع توان پرداخت تسهیلات با نرخ بالاتر را ندارند

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: افزایش نرخ سود بانکی باعث بالا رفتن نرخ سود تسهیلات می شود که صنایع توان بازپرداخت آن را ندارند.
کد خبر : ۸۸۸۰۵
تسهیلات

سیدحسین سلیمی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره برخی گمانه زنی ها درباره تغییر و بازنگری در نرخ سود بانکی به منظور جذب نقدینگی گفت: از اسفندماه که بانک مرکزی نرخ اوراق را تا ۲۰ درصد بالا برد، بیشتر افراد سپرده های بلندمدت ۱۵ درصدی خود را به اوراق تبدیل کردند که این موضوع باعث افزایش نرخ سود وام بانکی شد.


وی با بیان اینکه تغییر سپرده های بلندمدت ۱۵ درصدی به اوراق ۲۰ درصدی بار سنگینی را به بانک ها وارد کرد، گفت: این موضوع باعث شد تا بار دیگر پایه سود بانکی به ۲۰ درصد برسد. عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه با اشاره به تصمیم بانک مرکزی برای پیش فروش سکه اظهار داشت: اگر هدف از پیش فروش و حراج سکه توسط بانک مرکزی جذب نقدینگی بود که باید بگوییم در این هدف موفق بوده است.


نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران گفت: اگر افراد سکه خریداری نمی کردند، نقدینگی آنها به سمت سایر بازارها از جمله دلار می رفت و آشفتگی و نوسان قیمت در سایر بازارها از بین می رفت.


سلیمی ادامه داد: افرادی که خواهان افزایش نرخ سود بانکی به منظور جذب نقدینگی هستند باید به همخوانی نرخ سود با نرخ سود تسهیلات هم توجه کنند؛ در صورتی که نرخ سود افزایش یابد، نرخ تسهیلات تا ۲۴ درصد هم می تواند بالا برود.


عضو هیات رییس بانک خاورمیانه تاکید کرد: در حال حاضر، تولیدکنندگان کشور توان بازپرداخت وام های خود با نرخ سود ۱۸ درصد را ندارند و در صورتی که این نرخ به ۲۴ درصد برسد، دیگر تولید برای آنها صرفه اقتصادی نخواهد داشت.


وی اظهار داشت: صنایع کشور امروز از کمبود نقدینگی رنج می برند و باید این مشکل خود را حل کنند، اما افزایش نرخ سود تسهیلات باعث می شود تا در بازپرداخت آن با مشکل مواجه شوند. نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران ادامه داد: اقتصاد مانند یک زنجیره است و همه اجزای آن باید با هم هماهنگ باشند؛ نمی توان تصمیمات مهمی مانند نرخ سود را به طور مقطعی اجرا کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر