01 مرداد 1397 - 15:49

رشد ۱۱۸ درصدی ارزش معاملات فرابورس

ارزش معاملات فرابورس در پایان تیر ماه سال جاری با رشد ۱۱۸ درصدی مواجه شد.
کد خبر : ۸۸۸۳۶
طرح

به گزارش ایبِنا، عرضه اولیه بخشی از سهام یک شرکت پتروشیمی و دو شرکت زراعی به علاوه رشد ۷۹ و ۱۱۸ درصدی حجم و ارزش مبادلات ماهانه فرابورس نسبت به مدت مشابه سال گذشته از جمله مهم‌ترین رخدادهای فرابورس در تیرماه ۹۷ به شمار می‌آید.


معاملات بازارها


بر اساس این گزارش، میانگین حجم معاملات روزانه در بازارهای فرابورس در ۲۱ روز معاملاتی ماه اول تابستان ۹۷ به ۴۹۳ میلیون ورقه به ارزش ۲ هزار و ۸۲۱ میلیارد ریال رسید که بیشینه ارقام حجم و ارزش کل معاملات روزانه به ترتیب مربوط به چهارم و سی و یکم تیرماه بود. شاخص کل فرابورس نیز در روز ۳۱ تیرماه ۹۷ با قرار گرفتن در ارتفاع ۱۲۲۲ واحدی کاهش ۱.۶ درصدی نسبت به ماه پیش و رشد ۱۱.۵ درصدی از ابتدای سال را به ثبت رساند.


بررسی آمار حجم و ارزش معاملاتی در مجموع بازارها در این دوره معاملاتی حاکی از جابه‌جایی ۱۰ هزار و ۳۵۰ میلیون ورقه به ارزش ۵۹ هزار و ۲۳۹ میلیارد ریال در بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نوبت معاملاتی و رشد به ترتیب ۷۹، ۱۱۸ و ۱۸۳ درصدی این متغیرها است.


بازار پایه


نگاهی به معاملات سهام در تیرماه نشان می‌دهد که در مجموع دو بازار اول و دوم ۷ هزار و ۵۸ میلیون سهم به ارزش ۱۵ هزار و ۷۹۳ میلیارد ریال و در سه تابلو بازار پایه نیز ۳ هزار و ۱۱ میلیون سهم به ارزش ۴ هزار و ۱۳۸ میلیارد ریال میان معامله‌گران دست‌به‌دست شده است که همگی این ارقام نسبت به ماه گذشته شاهد افزایش تا سقف ۱۷۰ درصدی بوده‌اند.


معاملات اوراق بهادار در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس هم با نقل‌وانتقال ۲۸۱ میلیون ورقه به ارزش ۳۹ هزار و ۳۰۸ میلیارد ریال پیگیری شد که به معنی افزایش ۱۸۹ و ۱۵۲ درصدی این ارقام در مقایسه با ماه گذشته است.


ابزارهای مالی


بررسی حجم و ارزش معاملات به تفکیک ابزارهای مالی نیز نشان می‌دهد ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) با ۳۶۳ درصد افزایش بیشترین میزان رشد را در میان متغیرهای مربوط به بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس تجربه کرده است که این میزان از رشد در پی دادوستد ۲۴۱ میلیون ورقه ETF به ارزش مبادلاتی ۳ هزار و ۸۹۱ میلیارد ریال رقم خورد.


اوراق بدهی


به‌ علاوه، سایر ابزارها در این بازار شامل اوراق بدهی و اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز تیرماه ۹۷ را با دادوستد به ترتیب ۳۸ و ۱.۹۵ میلیون ورقه به ارزش ۳۴ هزار و ۸۱ و یک هزار و ۳۳۶ میلیارد ریال پشت سر گذاشتند که به معنی افزایش تا سقف ۱۷۵ و ۱۵۰ درصدی حجم و ارزش اوراق بدهی و رشد ۲۷ و ۱۳ درصدی حجم و ارزش معاملاتی اوراق گواهی تسهیلات مسکن است.


در نهایت رصد ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام در این دوره ۲۱ روزه بیانگر پیشرو بودن گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی با در اختیار گرفتن ۳۵ و ۱۴ درصد از ارزش کل این معاملات یعنی ۱۹ هزار و ۳۱۹ میلیارد ریال است.


عرضه های تیر ماه


عرضه اولیه سه سری اسناد خزانه اسلامی، عرضه اولیه سهام سه شرکت و پذیره‌نویسی اوراق مرابحه شرکت صنعت غذایی کورش در نماد «کورش۹۹» از جمله مهم‌ترین رویدادهای فرابورس در تیرماه ۹۷ بودند.


بدین ترتیب هر ورقه «اخزا۶۲۴» با تاریخ سررسید ۲۵ شهریورماه ۹۹ که در روز یازدهم ماه جاری عرضه شد ۵۹۹ هزار ریال قیمت خورد و ۱۰ میلیون ورقه متعلق به «اخزا۶۲۲» نیز که در ۲۳ مردادماه ۹۸ سررسید می‌شود ۷۷۰ هزار ریال کشف قیمت شد. همچنین عرضه اولیه بیش از ۱۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر ۱۵ هزار میلیارد ریال مربوط به «اخزا۶۲۳» با تاریخ سررسید ۲۸ مردادماه ۹۹ منجر به کشف قیمت ۶۰۹ هزار ریال برای آن شد.


از طرف دیگر در ماهی که گذشت، ۱۰ درصد از سهام شرکت‌های پتروشیمی غدیر در نماد «شغدیر»، کشاورزی و دامپروری بینالود نیشابور در نماد «زبینا» و کشت و دام قیام اصفهان در نماد «زقیام» در بازارهای اول و دوم فرابورس عرضه شد که منجر به کشف قیمتی به ترتیب ۱۷۰۰، ۱۵۲۴ و ۲۳۶۹ ریالی هر سهم شغدیر، زبینا و زقیام شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها