سود بانک‌های ترکیه‌ای به دنبال سقوط لیر آب رفت

تحلیل های انجام گرفته حاکی از آن است که سود بانک های ترکیه ای به دلیل سقوط ارزش لیر در برابر دلار با ۵ درصد کاهش در سه ماه دوم سال جاری میلادی روبرو می شود.
کد خبر : ۸۸۹۳۲
بانک ترکیه ای

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از بلومبرگ انگلیسی، سقوط ارزش لیر ترکیه و نیز افزایش نرخ بهره در این کشور در حال نمایان شدن ضرر بانک های ترکیه ای است. در هفته جاری بانک های بزرگ ترکیه ای در حال تنظیم گزارش عملکرد سه ماه دوم خود در سال ۲۰۱۸ میلادی هستند. از طرفی هم کاهش ارزش ۲۲ درصدی لیر ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی توانایی شرکت ها در بازپرداخت بدهی خارجی خود را تحت الشعاع قرار می دهد.



بر همین اساس، انتظار می رود سود بانک های ترکیه ای بطور میانگین ۵ درصد در مقایسه با سه ماه نخست سال جاری میلادی کاهش پیدا کند؛ ضمن اینکه لیر ترکیه به دنبال عدم تغییر نرخ بهره در روز سه شنبه که غیر منتظره بود، لیر در برابر دلار ۳.۶ درصد کاهش پیدا کرد.


به گفته برخی از تحلیل گران اقتصادی، کاهش ارزش لیر و افزایش نرخ ۵ درصدی بهره منجر به آسیب رسیدن به کیفیت دارایی بانک ها می شود و زنگ خطری برای آنها در سال جاری میلادی خواهد بود. بر پایه این گزارش، بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره سالانه را ۱۷.۷۵ درصد قرار داده است.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر