پوتین: بکارگیری دلار به عنوان ابزار سیاسی اشتباه استراتژیک آمریکا

رییس جمهور روسیه گفت: دولت آمریکا با نگاه ابزاری به دلار برای اعمال فشار سیاسی به کشور در حال آسیب رساندن به اعتماد کشورها به دلار به عنوان یک ارز ذخیره جهانی است.
کد خبر : ۸۹۰۲۵
دلار

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از راشاتودی، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در اجلاس بریکس در آفریقای جنوبی گفت: استفاده واشنگتن از نظام های پرداخت برای اهداف سیاسی منجر به تضعیف دلار به عنوان یک ارز جهانی می شود.


وی گفت: در ارتباط با شرکای آمریکایی خود که محدودیت هایی از طریق انجام تراکنش با دلار اعمال می کنند، معتقد هستم که این یک اشتباه بزرگ استراتژیک است. بنابراین آنها در حال آسیب رساندن به اعتماد به دلار به عنوان یک ارز ذخیره هستند.


پوتین تصریح کرد از آنجایی که دلار بطرز وسیعی در تجارت بین الملل استفاده می شود روسیه قصدی برای رهایی پیدا کردن از دلار آمریکا ندارد.


رییس جمهور روسیه گفت: به استفاده خود از دلار آمریکا ادامه خواهیم داد؛ مگر اینکه ایالات متحده مانع ما از انجام این کار شود. البته ولادیمیر پوتین تاکید کرد که نیاز به سایر ارزها در تجارت جهانی و پدیدار شدن ارزهای جدید ذخیره مانند روبل وجود دارد.


پوتین به این نکته هم اشاره کرد که نقدینه سازی ذخایر اوراق قرضه خزانه دای آمریکا در نزد روسیه و افزایش ذخایر طلای این کشور به عنوان راهبردی برای به حداقل رساندن ریسک ها است.


این اظهار نظر پوتین به دنبال انتشار اطلاعات وزارت خزانه داری آمریکا که اعلام کرده بود بانک مرکزی روسیه به طرز قابل توجهی ذخایر اوراق قرضه آمریکایی خود را کاهش داده است به میان آمد.


بر پایه این گزارش، بانک مرکزی روسیه با فروش ذخایر اوراق قرضه آمریکایی خود آن را از رقم ۱۵۰ میلیارد دلار به ۱۴.۹ میلیارد دلار کاهش داده است که حاکی از روند نزولی بیش از ۹۰ درصدی آن دارد.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر