08 مرداد 1397 - 08:28

افزایش تعداد معاونان وزارتخانه‌ها/ دولت کوچک نشد

سخنگوی هیات رییس مجلس معتقد است در دولت کوچک سازی اتفاق نیفتاده و تعداد ساختمان ها، نفرات و افراد هم مانند قبل است.
کد خبر : ۸۹۱۵۵
تفکیک وزارتخانه ها

به گزارش ایبِنا، بهروز نعمتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما درباره تفکیک وزارتخانه ها بیان داشت: بخش بازرگانی و توسعه تجارت موضوع مرتبطی با همه آحاد است و نمی‌توانیم متولی آن را به تنهایی وزارت صنعت و معدن معرفی کنیم، زیرا جهاد کشاورزی هم از این بین نفع می‌برد، اما به عنوان سیاستگذار نیازمند مجموعه‌ای هستیم که کارهای ما را انجام و سیاست گذاری در بخش تجارت را به درستی انجام دهد اگر تفکیک وزارتخانه‌ها در صحن مجلس رای می‌آورد حتما رویکرد صادرات محوری داشت و به اینگونه تولید داخل هم تقویت می‌شد.


سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت: در دولت کوچک سازی انجام نشده و تعداد ساختمان‌ها همان قبلی هاست، نفرات و افراد هم همانند سابق است. قبلا ۵ معاونت به چشم می‌خورد، اما حالا در هر وزارتخانه حدود ۱۰ معاون دیده می‌شود، هیچ اتفاقی برای کوچک سازی دولت رخ نداده است.


نعمتی گفت: ادغام وزارتخانه‌ها به چابک سازی دولت کمک نکرده و متاسفانه وقتی وزیر ما نگاه بازرگانی چی بودن دارد همه چیز به سمت بازرگانی شدن می‌رود، یا وقتی وزیر نگاهش به صنعت و معدن باشد، بخش بازرگانی کاملا فراموش می‌شود.


قادری از نمایندگان ادوار مجلس نیز در این برنامه گفت: هدف از ادغام باید تکمیل زنجیره تولید و تجارت، کوچک سازی دولت، کارآمد کردن فعالیت‌های دولت در حوزه‌های گوناگون بوده است. وی ادامه داد: آنچه صورت گرفته ادغام نیست و فقط تجمیع به چشم می‌خورد. این امر سبب شده که هزینه‌های جاری دولت در ماه‌های اخیر افزایش یابد.


مهرداد لاهوتی نماینده مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص گفت: سیاستگذاری نیاز به وجود وزارتخانه ندارد. لاهوتی افزود: وظیفه وزارتخانه راه و شهرسازی، ‌ سیاستگذاری در بخش مسکن و شهرسازی است، این در حالی است که در بخش شهرسازی، شهرداری ها هستند و در بخش مسکن هم دیگر قرار نیست دولت اقدام به ساخت مسکن کُند و به دلیل کوچک سازی و حذف کارهای اضافی است که ادغام ها انجام می شود.


وی ادامه داد : در کشورهای پیشرفته امروز یک معاون تولید و یک معاون تجارت وجود دارد و خبری از وزارتخانه نیست. قرار بود نگاه به واردات را کاهش دهیم اما دولت در شرایط پُر مشکل کنونی باز هم رویکرد واردات محور دارد. تولید کنندگان ما فقط با ۳۰ درصد توان تولید، کار می کنند این در حالی است که در بحث تحریم هنوز اتفاق تازه ای نیفتاده ولی کار به جایی رسیده که مُهر و تسبیح ها را هم چینی ها تولید می کنند.


لاهوتی تاکید کرد: دولت به جای ادغام، ‌تجمیع کرده این در حالی است که بارها در قانون تاکید شده دولت باید در سطوح مختلف ۱۵ درصد کاهش یابد. متاسفانه این پشت هم اندازی های دولت سبب شده که شاهد باشیم سال قبل هزینه های جاری دولت ۲۵۰ میلیارد تومان باشد و امسال این رقم به ۲۷۱ میلیارد تومان افزایش یابد.


محمد مهدی مفتح دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: با نگاه تخصصی به موضوع تفکیک وزارتخانه ها متوجه می شویم که برای انجام امور تولید و تجارت و نگاه صنعتی به آنها لازم است وزارتخانه های مجزا داشته باشم. در همین حین هم نمی خواهیم وزارتخانه ها جزایر مجزایی باشند، زیرا امورات این وزارتخانه ها باهم در ارتباط است.


لاهوتی افزود: مشکل حال حاضر دولت، مدیریت است نه ساختار، کشور داری این نیست که وقتی ریاست یک بخش از زیر مجموعه های سازمان برنامه و بودجه می گوید؛ نمی توان با رییس این سازمان کارکنم، به او بگوییم ایرادی ندارد ترتیبی می دهیم که زیر مجموعه ریاست جمهوری قرار بگیری، این کشور داری نیست.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر