08 مرداد 1397 - 09:06

تاثیر دوگانه نرخ ارز در بازار سهام

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش نرخ ارز در کوتاه و بلند مدت تاثیر دوگانه ای در بازار سهام از خود بر جای خواهد گذاشت.
کد خبر : ۸۹۱۶۰
بورس

علی زارعی در گفتگو با ایبِنا در خصوص تاثیر افزایش نرخ ارز بر معاملات بازار سرمایه، افزود: نرخ ارز همواره به عنوان یکی از مولفه‌های اثرگذار بر تصمیم معامله‌گران در بازار سهام مطرح بوده است. بر این اساس صنایع شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده های نفتی در پی افزایش نرخ ارز رشد قیمت را برای سهامداران خود به ثبت می‌رسانند.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته در یک نگاه افزایش نرخ ارز که در این روزها رخ داده می‌تواند در همین صنایع به عنوان ریسک مطرح باشد، چرا که در صورت گشایش در روابط بین‌المللی، احتمال کاهش قیمت ارز و در پی آن افت سهام این شرکت‌ها وجود دارد؛ بنابراین این موضوع که بازار سرمایه یک بازار پرریسک است و سهامداران پاداش ریسک‌پذیری خود را دریافت می‌کنند، تایید می‌شود.


وی در خصوص احتمال ایجاد گشایش در روابط بین‌المللی و تحقق رویای کاهش قیمت ارز، تصریح کرد: بسته به مولفه‌هایی که سهامداران و سرمایه‌گذاران بر پایه آنها تحقق این امر را پیش‌بینی می‌کنند باید به تحلیل این موضوع پرداخت.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در این میان نکته قابل تاکید این است که مشکل صنایع و اقتصاد کشور تنها موارد مربوط به گشایش‌های بین‌المللی نیست و نباید این‌گونه انتظار داشت که در پی تحقق این موضوع قیمت‌ها در تمامی بازارها از جمله بازار ارز به جای قبلی خود بازخواهند گشت و اثر خود را بر معاملات بورس دارند.


وی همچنین با بیان این که رشد قیمت ارز و سکه همواره سیگنالی ارسالی به بازار سهام مبنی بر بهبود شرایط بورس و افزایش قیمت سهام شرکتها نیست، گفت: در برخی موارد افزایش قیمت ها در بازارهایی همچون ارز و طلا موجب خروج نقدینگی از بازار سهام به سمت این بازارها می شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر