16 مرداد 1397 - 09:32
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

چراغ سبز فردوسی به بسته جدید ارزی/صرافی‌ها پس از ۱۱۵ روز بازگشتند

با تصمیم دولت، صرافی‌ها پس از ۱۱۵ روز دوری از اقتصاد کشور امروز دوباره به عرصه خرید و فروش ارز بازمی‌گردند که این اتفاق با واکنش مثبت بازار همراه بوده است.
کد خبر : ۸۹۵۴۵
بازار ارز

به گزارش خبرنگار ایبِنا، ۲۳ فروردین ماه سال جاری با تصمیم دولت و ابلاغ بخشنامه توسط بانک مرکزی خرید و فروش فیزیکی ارز در صرافی‌ها ممنوع اعلام شد و هر نوع مبادله ارز در بازار آزاد از این تاریخ قاچاق به شمار می‌رفت. اما با اتخاذ تصمیمات جدید توسط سران سه‌قوه فعالیت صرافی‌ها پس از ۱۱۵ روز وقفه دوباره از امروز آغاز می‌شود و دولت تصمیم گرفته صرافان را دوباره به چرخه خرید و فروش فیزیکی ارز بازگرداند.


برای فعالیت صرافی‌ها قوانین جدیدی نیز در نظر گرفته شده است. بر اساس مصوبه دولت، تمامی صرافی‌های مجاز می‌توانند در چارچوب انجام معاملات خرد نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی، به ویژه مقررات مبارزه با پولشویی اقدام کنند. بر این اساس، فروش ارز توسط صرافی‌های مجاز صرفاً بابت مصارف خدماتی و مسافرتی مطابق مقررات ارزی بانک مرکزی با ثبت مدارک و مستندات لازم امکان پذیر خواهد بود.


این مصوبه همچنین، ورود اسکناس ارز به کشور را آزاد کرده است؛ به نحوی که ورود ارز به صورت اسکناس و طلا به داخل کشور بدون محدودیت مطابق با ضوابط و مقررات بانک مرکزی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز است و واردات طلا به صورت خام طبق ضوابط بانک مرکزی از کلیه حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شود.


رییس کل بانک مرکزی نیز درباره فعالیت صرافی‌ها گفته است ارز مورد نیاز مردم در حد نیازهای خرد از طریق صرافی‌ها تامین خواهد شد و نرخ ارز در صرافی ها حدود ۵ درصد با بازار ثانویه تفاوت خواهد داشت.


بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که بازار نیز از زمان اعلام تغییر مقررات ارزی و آزاد شدن خرید و فروش ارز در صرافی‌ها در کنار راه‌اندازی بازار ثانویه واکنش مثبتی به این تحولات داشته و نرخ دلار که تا حدود ۱۲ هزار تومان نیز بالا رفته بود، در بازار به کانال ۹ هزار تومان ریزش کرد. رفع محدودیت خرید و فروش ارز موجب شده بازار به سمت تعادل در عرضه و تقاضا حرکت کند و همین امر زمینه‌ساز کاهش قیمت ارز در بازار شده است.


از سوی دیگر با توجه به قاچاق اعلام شدن معاملات ارز در بازار فشار نقدینگی به سوی بازار سکه سرازیر شده بود که موجب شد قیمت سکه بهار آزادی تا آستانه ۵ هزار تومان نیز افزایش یابد و حباب قیمتی در حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ایجاد شود که تصمیمات جدید موجب کاهش حباب سکه و افت نرخ در این بازار نیز شد تا جایی که قیمت سکه تمام بهار آزادی در حال حاضر به زیر ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.


برچسب ها: ارز دلار صرافی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر