16 مرداد 1397 - 16:54

رشد ۴۴ درصدی استقبال خانه‌اولی‌ها از تسهیلات یکم

آمارهای موجود از وضعیت سپرده گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن یکم از رشد ۴۴ درصدی تقاضای خانه‌اولی‌ها برای دریافت تسهیلات خرید مسکن حکایت دارد.
کد خبر : ۸۹۵۹۱
مسکن

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، خرداد ماه امسال ۲۳ هزار و ۹۶۰ متقاضی خانه اولی اقدام به سپرده گذاری در صندوق پس انداز مسکن یکم برای دریافت تسهیلات خرید مسکن کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۴ درصد افزایش داشته است؛ به این معنا که امسال تعداد متقاضیان خانه اولی سپرده گذار در صندوق پس انداز مسکن یکم در خردادماه در مقایسه با خرداد سال گذشته ۴۴ درصد بیشتر شده است.


این در حالی است که در مجموع ، بهار امسال، ۵۸ هزار و ۷۹۶ متقاضی خانه اولی به جمع متقاضیان دریافت تسهیلات خرید مسکن یکم اضافه شدند؛ فروردین امسال، ۱۱ هزار و ۹۹۲ متقاضی خانه اولی اقدام به سپرده گذاری برای دریافت تسهیلات از محل صندوق پس انداز مسکن کردند؛ این رقم در اردیبهشت ماه امسال در سراسر کشور به ۲۲ هزار و ۸۴۴ متقاضی افزایش یافت و در خردادماه نیز ۲۳ هزار و ۹۶۰ متقاضی خانه اولی برای طی طول دوره سپرده گذاری به منظور دریافت تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم در این صندوق اقدام به سپرده گذاری کردند.


فروردین ماه امسال حجم سپرده گذاری در صندوق پس انداز مسکن یکم از سوی متقاضیان خانه اولی ها تغییر محسوسی نسبت به فروردین ماه سال گذشته نداشت؛ اما در اردیبهشت ماه تعداد سپرده گذاری های جدید در این صندوق نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافت و در خردادماه نیز شاهد رشد ۴۴ درصدی حجم سپرده گذاری جدید در صندوق پس انداز مسکن یکم بودیم.


بر اساس اعلام بانک مسکن، در شهر تهران نیز مجموعا در بهار امسال ۱۴ هزار و ۱۴۸ متقاضی خانه اولی اقدام به سپرده گذاری برای دریافت تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم کردند. این میزان استقبال آن هم در شرایطی که تغییرات قیمت مسکن،‌ فضای بازار را برای این گروه سخت کرده است، بیانگر اهمیت و کارکرد مثبت تسهیلات یکم می‌­تواند باشد.


به این ترتیب و در حالیکه در تهران فروردین ماه امسال ۲ هزار و ۹۲۵ متقاضی خانه اولی به جمع متقاضیان دریافت تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم پیوستند، در اردیبهشت ماه نیز ۵ هزار و ۶۷۸ فقره ثبت نام و سپرده گذاری جدید در این صندوق انجام شد؛تعداد متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن یکم در اردیبهشت ماه امسال در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته ۳۳ درصد افزایش یافت؛ این در حالی است که در خردادماه نیز ۵ هزار و ۵۴۵ متقاضی خانه اولی که قصد خرید آپارتمان با استفاده از تسهیلات خرید مسکن داشتند به جمع سپرده گذاران این صندوق اضافه شدند؛ تعداد متقاضیان جدید صندوق پس انداز مسکن یکم در خرداد ماه امسال در مقایسه با خرداد سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافت.


آمارهای کشوری و آمارهای مربوط به حجم ثبت نام های جدید در صندوق پس انداز مسکن یکم نشان دهنده افزایش میزان استقبال خانه اولی ها از این تسهیلات برای خرید مسکن است. در حال حاضر تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم ارزان ترین و موثرترین تسهیلات خرید مسکن است که به متقاضیان خانه اولی و همچنین متقاضیان خرید مسکن در بافت های فرسوده اعم از خانه اولی و غیر خانه اولی پرداخت می شود.


تسهیلات خرید مسکن یکم از محل صندوق پس انداز به این صورت است که بعد از یک دوره یکساله سپرده گذاری به شرط رعایت مبلغ مورد نیاز برای سپرده گذاری، سقف تسهیلات به افراد پرداخت می ­شود؛ هم اکنون تسهیلات خرید مسکن با استفاده از امکانات صندوق پس انداز مسکن یکم در شهر تهران برای متقاضیان انفرادی ۸۰ میلیون تومان و برای زوجین واجد شرایط ۱۶۰ میلیون تومان است؛این میزان در مراکز استان ها و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر به ترتیب ۶۰ میلیون تومان برای متقاضیان انفرادی و ۱۲۰ میلیون تومان برای زوجین است و همچنین در سایر شهرهای کشور این تسهیلات با سقف ۴۰ میلیون تومان به متقاضیان انفرادی و ۸۰ میلیون تومان به زوجین پرداخت می شود.


نرخ سود این تسهیلات در بافت های فرسوده ۶ درصد و سایر مناطق شهری ۸ درصد است و مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات نیز ۱۲ سال است.تسهیلات خرید مسکن یکم هم اکنون به واحدهای مسکونی با سقف عمربنای ۱۵ سال پرداخت می شود؛ هر چند هم اکنون طرحی از سوی بانک مسکن به بانک مرکزی ارسال شده است که در صورت تصویب، این میزان به ۲۰ سال افزایش خواهد یافت.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر