22 مرداد 1397 - 09:49

رشد ۲۵ درصدی ارزش بورس‌های دنیا در ۲۰۱۸

دبیرخانه فدراسیون جهانی بورس ها (WFE) وضعیت اعضای فدراسیون را در شش ماهه اول سال جاری میلادی گزارش کرد.
کد خبر : ۸۹۸۵۰
بورس خارجی

به گزارش ایبِنا، با وجود شروع پُرتلاطم سال ۲۰۱۸ و رشد قابل ملاحظه ارزش بازار و شاخص های مختلف، مجموع ارزش بورس ها در پایان دوره کمی بیش از یک و نیم درصد نسبت به پایان سال ۲۰۱۷ کاهش یافت.


بر اساس این گزارش، ارزش و حجم معاملات در مجموع بورس های عضو WFE در پایان شش ماهه نخست سال ۲۰۱۸ به ترتیب ۲۵ و ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت و در مقابل عرضه های اولیه نزدیک به ۱۰ درصد کاهش یافت.


ارزش بازار بورس های عضو فدراسیون


همچنین ارزش بازار بورس های عضو فدراسیون در پایان ژانویه ۲۰۱۸ و پیش از ورود به دوره اصلاح، به رقم بی سابقه ۹۲ تریلیون دلار طی ۵ سال گذشته رسید. همان طور که اشاره شد، روند رو به رشد ارزش بازار از فوریه ۲۰۱۸ معکوس گردید و در همان ماه نخست دو و نیم درصد «نزدیک به دو و نیم تریلیون دلار» از آن کاهش یافت.


تعداد عرضه های اولیه هم عمدتا به دلیل عملکرد ضعیف بورس های آسیایی در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ با کاهش روبرو شد. بورس های چین «شانگهای و شن ژن حدود ۷۴ درصد نسبت به نیمه نخست سال ۲۰۱۷ عرضه اولیه کمتری داشتند».


حجم معاملات اوراق مشتق


در بخش معاملات انواع ابزار هم بورس های عضو فدراسیون شاهد نوساناتی در دوره تحت بررسی بودند. حجم معاملات اوراق مشتق ۱۷ درصد نسبت به نیمه نخست سال ۲۰۱۷ افزایش داشت. در این میان، حجم معاملات اختیار معامله سهام ۱۸ درصد و حجم اوراق آتی معامله شده ۷۴ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد کرد.


اوراق آتی مبتنی بر شاخص


حجم معاملات در سایر اوراق مشتق نظیر اوراق آتی مبتنی بر شاخص، اختیار معامله ارزی، اوراق آتی ارزی و انواع اختیار معاملات کالایی و همچنین اختیار معاملات نرخ بهره همگی افزایشی بودند و رشد هایی به ترتیب معادل ۳۲، ۳۵، ۲۱، ۵ و ۳ درصد را نشان می دهند. تعداد صندوق های قابل معامله بورسی هم در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ رشد ۹ درصدی را تجربه کرد و ارزش معاملات آنها در مجموع بیش از ۲۸ درصد افزایش یافت.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر