23 مرداد 1397 - 09:32
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

بورس در فاز استراحت/ رشد شاخص هیجانی بود؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سهام بزودی وارد فاز استراحت می‌شود گفت: یکی از عواملی که موجب رشد شاخص و قیمت سهام در این مدت شده، افزایش نرخ ارز و در پی آن ارزش جایگزینی شرکت‌ها است.
کد خبر : ۸۹۹۱۱
بورس

ابراهیم خلیلی در گفتگو با ایبِنا در خصوص وضعیت کلی بازار سرمایه گفت: در پی افزایش قیمت و تورم بوجود آمده در بازارهایی همچون ارز، طلا، خودرو و مسکن، بخشی از نقدینگی از بازار سرمایه به سوی این بازارهای روانه شد و این روزها با توجه به اشباع قیمت ها در این بازارها، طبیعی است که بخشی از نقدینگی به سمت بازار سهام روانه شود که اثر آن را می‌توان در افزایش حجم و ارزش معاملات مشاهده کرد.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر با توجه به کاهش قیمت‌هایی که در ماه‌های گذشته در بازار سهام اتفاق افتاده بود، قیمت سهام شرکت‌ها به سطح جذابی برای خرید و سرمایه‌گذاری رسیده بود، بنابراین این عامل نیز به انگیزه‌ای دیگر برای ورود نقدینگی در این بازار تبدیل شد و اثر خود را بر افزایش شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها در هفته‌های گذشته گذاشته است.


وی در پاسخ به این پرسش که رشد کنونی شاخص بورس و قیمت‌ها در بازار سرمایه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت تصریح کرد: یکی دیگر از عواملی که موجب رشد شاخص و قیمت سهام در این مدت شده، افزایش نرخ ارز و در پی آن ارزش جایگزینی شرکت‌ها است.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر افزایش نرخ ارز موجب افزایش سود در شرکت‌های صادرات‌ محور از جمله پتروشیمی‌ها شد که رشد سهام این شرکت‌ها به‌ صورت مستقیم اثر خود را بر شاخص بورس طی هفته‌های گذشته به ثبت رسانده است.


وی گفت: بر این اساس مجموعه عوامل یاد شده موضوعاتی مقطعی و کوتاه مدت هستند و اثر آنها بر شاخص بورس و رشد بازار سهام پایدار نیست. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: با توجه به مجموعه اتفاقات رخ داده در بازار سرمایه و نیز سایر بازارهای به نظر می‌رسد بازار سهام بزودی وارد فاز استراحت و اصلاحی شود و با توجه به تصمیمات تیم اقتصادی جدید دولت و نیز تحولات سیاسی در سطح خارجی مسیر خود را انتخاب کند.


خلیلی اضافه کرد: بنابراین شاید بتوان اینگونه اظهار داشت که یکی از مولفه‌های اثرگذار در ترسیم چشم‌انداز میان مدت بازار سرمایه عوامل اقتصادی و سیاسی است. وی همچنین در خصوص این موضوع که آیا رشد شاخص و قیمت‌ها در بورس حبابی و هیجانی بوده است یا خیر گفت: نگاهی به رفتار معامله‌گران نشان می‌دهد در زمانی که افزایش نرخ ارز موجب افزایش قیمت سهام شرکت‌های صادرات‌محور و اثر این مولفه بر رشدهای چند هزار واحدی شاخص شد، عملا کلیت بازار سرمایه این رشد را تجربه نکرد و معامله‌گران کمتر دچار هیجانات در بازار سهام شدند.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تجربه ورود و هجوم نقدینگی به بازارهایی مانند ارز، سکه، طلا، خودرو و مسکن نشان داد در صورتی که بتوانیم نقدینگی جامعه را با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مناسب به سمت بازار سرمایه هدایت کنیم، بدون شک تورم شدید به اقتصاد کشور تحمیل نخواهد شد و از سوی دیگر نیز تامین مالی ارزان و سریع و در پی آن افزایش تولید و اشتغال در صنایع و اقتصاد کشور اتفاق می‌افتد.


وی در پاسخ به این پرسش که مسیر حرکت بورس در هفته‌های پیش رو چگونه خواهد بود نیز گفت: با توجه به مجموعه اتفاقات رخ داده در بازار سرمایه و نیز سایر بازارهای به نظر می‌رسد بازار سهام بزودی وارد فاز استراحت و اصلاحی شود و با توجه به تصمیمات تیم اقتصادی جدید دولت و نیز تحولات سیاسی در سطح خارجی مسیر خود را انتخاب کند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر