29 مرداد 1397 - 10:15
مدیر معاملات یک کارگزاری درگفت وگو با ایبِنا:

شاخص نشان دهنده وضعیت حقیقی بورس نیست

مدیر معاملات یک کارگزاری گفت: ساختار محاسبات «شاخص کل» به صورتی است که تغییرات بازده شرکت‌های بزرگ‌ اثر بیشتری نسبت به تغییرات بازده شرکت‌های کوچک‌ دارد و این لزوماً به معنای مثبت بودن کل بورس نیست.
کد خبر : ۹۰۱۶۲
بورس

امیر حسین محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا، در خصوص وضعیت کنونی بازار سهام، اظهار داشت : در حال حاضر بازار سهام تحت تاثیر عوامل متعدد اقتصادی و سیاسی است که در مجموع برآیند آنها به نفع این بازار شده است.


مدیر معاملات کارگزاری کارآمد، افزود: از یک طرف بازگشت تحریم‌های آمریکا، پس از خروج این کشور از توافق «برجام» و از سویی دیگر، افزایش مشکلات صادرات و مبادلات مالی، تداوم رکود اقتصادی به خصوص در بخش مولد، افزایش تنش‌های سیاسی بین جناح‌های مختلف کشور، رشد لجام گسیخته سفته بازی در بازارهای رقیب و بازدهی بالای آنها، کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه کاهش قدرت سرمایه گذاری و خرید بسیاری از مردم از جمله موانع رشد بازار سهام‌ است که بالفعل بر بازار سهام سایه افکنده است.


ریشه های مثبت شدن معاملات


محمدی در ادامه گفت: از طرف دیگر تغییر سیاست ارزی دولت مبنی بر امکان عرضه ارز حاصل از صادرات شرکت‌های فلزی، پتروشیمیایی و... است. در بازار ثانویه به قیمت توافقی، می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد سودآوری قیمت بسیاری از نمادهای صادرات محوری که نرخ تسعیر ارز را حداکثر ۴۸۰۰ تومان در نظر گرفته بودند داشته باشد.


این کارشناس بازار سرمایه گفت:‌ افزون بر این، گمانه زنی‌ها در این زمینه که پس از ارایه بسته ارزی دولت شکل واقعی به خود گرفت، منجر به رشد قیمتی در گروه‌های فلزات اساسی، معدنی، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمیایی شده است. در ضمن مدتی است شاهد سرازیر شدن بخشی از نقدینگی بازارهای رقیب علی الخصوص بازار ارز به این بازار بودیم که این امر نیز محرک خوبی برای رشد بازار سهام در این روزها بود.


واقعیت شاخص


مدیر معاملات کارگزاری کارآمد درباره این که چه میزان رشد شاخص می تواند نشان دهنده وضعیت مثبت بورس باشد نیز به ایبِنا، گفت: هر چند در حال حاضر شاخص‌ها به عنوان نماگرهایی به منظور اطلاع رسانی عمومی از وضعیت بورس‌ها طراحی و گزارش می‌شوند، اما این شاخص‌ها هم خالی از عیب نیستند. به عنوان مثال شاخص کل که متداول‌ترین شاخص مورد استفاده در گزارش ها و تحلیل‌ها است را می‌توان با تغییرات جزئی بهبود قابل توجهی داد که در ادامه به برخی از این مواد اشاره شده است:


بر اساس اظهارات این تحلیلگر بازار سهام، ساختار محاسباتی «شاخص کل» به صورتی است که  تغییرات بازده شرکت‌های بزرگ‌تر اثر بسیار بیشتری نسبت به تغییرات بازده شرکت‌های کوچک‌تر دارند، به این ترتیب با رشد قیمتی و حجم معاملات بالای چند نماد شاخص ساز، شاخص بورس می تواند رشد زیادی را تجربه کند و این لزوماً به معنای وضعیت مناسب معاملاتی در اغلب نمادهای بورس‌ها نیست.


محمدی افزود: از طرف دیگر شاخص کل، میزان سود نقدی پرداختی به سهامداران و اثر آن را نشان نمی‌دهد. این نواقص در سایر شاخص‌های منتخب بورس نیز کم و بیش مشاهده می‌شود. در این راستا علاوه بر ضرورت اصلاح روش محاسبه این شاخص‌ها، توجه به وضعیت و روند تعدادی از این شاخص‌ها به منظور تهیه گزارش ها و تحلیل‌های بازار سرمایه امری ضروری و منطقی به شمار می‌رود.


وضعیت ریسک صنایع


این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که بخشی از شرکت‌ها با رونق و رشد قیمت سهام مواجه نیستند و صعود شاخص با فشار مثبت صنایع فلزی و...  ادامه دارد، آیا ریسکی را متوجه بورس نمی کند، اظهار داشت : با توجه به ماهیت متفاوت شرکت‌های پذیرفته شده در بورس‌ها و گروه بندی کنونی، بدیهی است در برخی از موارد سودآوری گروه‌ها در تعارض با یکدیگر باشند.


محمدی در ادامه گفت و گو با ایبِنا، گفت :‌ نگاهی به سوابق قبلی بورس نشان می‌دهد در هر دوره، متناسب با  شرایط اقتصادی، لیدرهای بازار سهام صنایع و گروه‌های مختلفی بودند و حال که عوامل متعدد اقتصادی و سیاست‌های ارزی دولت به نفع گروه‌های مذکور شده‌اند، این گروه‌ها با رشد جالب توجه خود توانستند به عنوان موتور محرک بورس عمل کنند. این در حالی است که رشد مذکور متناسب با واقعیات بوده و حباب گونه نیست. لذا ریسکی از این بابت متوجه بورس نیست.


دلایل همگن نبودن رشد صنایع


مدیر معاملات کارگزاری کارآمد در پاسخ به این سوال که چه تصمیماتی باید در بازار سرمایه و البته در سطح کلان اقتصاد رخ بدهد تا صنایع بورسی به صورت تقریبا همگن با رشد مواجه شوند، پاسخ داد: همان گونه که عنوان شد صنایع و گروه‌های مختلفی در بورس‌ها پذیرفته شده‌اند که سودآوری آنها متاثر از عوامل متعددی است.


با این حال در مقاطعی مشاهده شد که اکثر صنایع بورسی با توجه به هیجانات ناشی از رونق معاملاتی در برخی از گروه‌ها به صورت تقریباً همگن رشد همه جانبه‌ای را تجربه کردند.


هر چند این امر در ابتدا به مذاق بسیاری از مسئولین، فعالان بازار سرمایه و... خوش آمد، اما این رشد همگن که در برخی از گروه‌ها که متناسب با شرایطشان نبود، موجب ایجاد حباب قیمتی شد.


ایجاد بستر امن و شفاف سرمایه گذاری ها


 محمدی در ادامه گفت و گو با ایبِنا اظهار داشت: پس از فروکش کردن هیجانات، این حباب قیمتی ترکید و منجر به زیان تعداد زیادی از سرمایه گذاران به خصوص سرمایه گذاران خرد شد. به این ترتیب به نظر می‌رسد نه تنها ایجاد هیجان به منظور رشد همگن سیاست درستی نباشد، بلکه وظیفه مسئولین اقتصادی فراهم آوری بستری امن و شفاف و نیز افزایش آگاهی سرمایه گذاران از نحوه سرمایه گذاری در بازارهای سهام است که در این صورت قطعا بازار سهام در مسیر درست خود قرار می گیرد.


چشم انداز بورس تا پایان شهریور ماه


این کارشناس بازار سهام درباره چشم انداز بورس تا پایان شهریور ماه معتقد است: با وجود عوامل فرصت ساز و تهدید کننده‌ بورس تا شش ماهه نخست سال جاری، اصلی‌ترین عامل تعیین کننده وضعیت بازار سهام در این بازه زمانی، نرخ دلار است و با توجه به پیش ‌بینی رشد نسبی نرخ دلار در بازار ارز و نیز افزایش ارزش جایگزینی و سود آوری اغلب نمادهای بورس، به نظر می‌رسد رونق کنونی بازار سهام ادامه‌دار باشد. هر چند که در طی مسیر شاهد نوسانات متعدد قیمتی خواهیم بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر