29 مرداد 1397 - 11:39

رشد ١٧.٥ درصدی صادرات فرش ایران در سال ۹۷

رییس مرکز ملی فرش ایران اعلام کرد: در سال ٩٦ صادرات فرش ایران ١٧.٥ درصد رشد را به ثبت رسانده است.
کد خبر : ۹۰۱۸۱
فرش

به گزارش خبرنگار ایبِنا، فرشته دست پاک رییس مرکز ملی فرش ایران صبح امروز (دوشنبه) و در نشست خبری بیست و هفتمین نمایشگاه فرش دست باف ایران گفت: در سال ١٣٩٦، ٥ هزار ٣٩٧ تن فرش به ارزش ٤٢٥ میلیون دلار صادرات داشتیم.


وی افزود: در سال ١٣٩٥، میزان صادرات فرش دست باف ٥ هزار و ٧٤١ تن با ارزش ٣٥٩ میلیون دلار بود که ارزش آن ٣٥٩ میلیون دلار بود. دست پاک ادامه داد که در سال ٩٦ صادرات فرش ١٧.٥ درصد رشد داشت.


رییس مرکز ملی فرش خاطرنشان کرد که کشور آمریکا با سهم ٣٠ درصدی رتبه نخست وارات فرش از ایران در سال ٩٦ را داشته است و کشورهای آلمان با ١٣.٦ درصد، لبنان با ٧.١ درصد، انگلیس با ٥.٥ درصد و ژاپن با ٥.٤ درصد در رده های بهدی قرار داشته اند.


وی خاطرنشان کرد که ایران رتبه نخست تولید و صادرات فرش دست باف را با فاصله زیاد از هند در اختیار دارد و ٦٠ درصد سهم بازار فرش صادراتی را در دست دارد. دست پاک با مقایسه آمار صادراتی چهار ماهه نخست سال ٩٦ با ٩٧ گفت: در چهار ماهه نخست سال گذشته ١٩٨٣ تن فرش با ارزش ٩٩.٦ میلیون دلار صادر شد که در سال جاری ارزش فرش صادراتی رشدی ٢١.٤ درصدی داشته است.


رییس مرکز ملی فرش درباره میزان صادرات فرش به آمریکا در چهارماهه نخست سال جاری با سال گذشته گفت: در چهارماهه نخست سال گذشته ٢٩٢.٥ تن فرش به ارزش ٢١ میلیون دلار صادرات به آمریکا داشتیم که این رقم برای سال جاری به ٣٨ میلیون دلار داشتیم که رشدی ٨٠.٩ درصدی داشته است.


وی به تلاش این مرکز برای استفاده از پیمان سپاری ارزی برای افزایش تجارت فرش اشاره کرد و گفت: ما به ازای صادرات فرش تنها میزان کنی پشم و ابریشم وارد می کنیم اما در حال مذاکره با سازمان توسعه تجارت هستیم تا به ازای صادرات فرش، واردات کالا انجام دهیم.


وی تاکید کرد که هرگونه واردات فرش به کشور قاچاق محسوب می شود. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه روز سوم شهریورماه با حضور وزرای مختلف، استانداران و سفرای خارجی در محل نمایشگاه های بین المللی برگزار می شود.


دست پاک از رونمایی از فرش صلح و دوستی در این نمایشگاه خبر داد و اظهار داشت: یکی از مهم ترین اشتباهات دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا تحریم فرش ایران بود. وی خاطرنشان کرد که تعدادی از تشکل های بخش خصوصی با توجه به عضویت ایران در کنوانسیون های مختلف در تلاش هستند تا تحریم واردات فرش ایران به آمریکا را از نظر حقوقی پیگیری و رفع کنند.


رییس مرکز ملی فرش اعلام کردکه فرش ١.٥ در ١.٥ متری صلح و دوستی که به شکل تمام ابریشم در قم بافته شده قرار است در محل دفتر سازمان ملل متحد در ژنو نصب شود. دست پاک گفت: فرش اصیل ترین و قدیمی ترین کالای ایرانی است و در توسعه اجتماعی و فرهنگی کشور نقش مهم و بارزی دارد. وی افزود: امسال سال حمایت از کالای تولید داخلی است و ما به عنوان سیاستگذار تلاش می کنیم تا در جهت رونق اقتصادی در این صنعت گام برداریم.


دست پاک به تاریخچه فرش و نقش آن در اشتغال به ویژه برای زنان اشاره کردو گفت: فرش تا سال ها جزو سه کالای صادراتی اول غیر نفتی کشور بوده است. وی فضای بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی فرش تهران را  بیش از ٣٠ هزار متر مربع اعلام کرد و گفت: ٧٨٠ غرفه در این نمایشگاه حضور دارند.


وی در بخش دیگری از این نشست خبری اظهار داشت که ٣٢٠ هزار نفر بیمه قالیبافی هستند. رییس مرکز ملی فرش توضیح داد که برای بیمه قالیبافان کشور به بودجه یک هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان بودجه نیاز است ولی بودجه تخصیصی دولت برای این موضوع در سال جاری ٧٧٦ میلیارد تومان بوده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر