02 شهريور 1397 - 10:19
ایبِنا خبر می‌دهد؛

جزییات طرح جدید سکه‌ای مجلس/ واگذاری بیش از ۱۰سکه پیش‌فروش؛ ممنوع

۳۰ نماینده مجلس در طرحی با تاکید بر ممنوعیت واگذاری بیش از ۱۰ عدد سکه طرح پیش فروش به متقاضیان، خواستار عودت مبالغ دریافتی از سوی دولت شدند.
کد خبر : ۹۰۲۶۶
سکه

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در طرح نمایندگان که با عنوان ممنوعیت واگذاری سکه بهار آزادی به متقاضیان در مجلس اعلام وصول شده آمده است: نظر به اینکه نحوه پیش فروش سکه به گونه ای است که اولا موجبات عدم توازن و به جیب زدن سرمایه هنگفت توسط عده ای خاص شده است، ثانیا این امر موجب کنترل قیمت و تنظیم بازار و رفع نیازها نشده است. لذا می بایست از واگذاری سکه های ثبت نام شده بیش از ۱۰ عدد سکه جلوگیری به عمل آید و اصل پول به خریداران بازگردد.


در ماده واحده این طرح نیز مطرح شد: واگذاری سکه با نرخ تعیین شده و پیش فروش در تعداد بیش از ۱۰ عدد به اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع است. بدیهی است دولت موظف است مبلغ پرداخت شده در این رابطه سریعا به افراد غیرمشمول عودت دهد.


گفتنی است، در اجرای طرح پیش فروش سکه که از تاریخ ۱۳۹۶.۱۱.۱۷ آغاز و تا ۱۳۹۷.۲.۱۶ ادامه داشت، مجموعا حدود ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه در سررسیدهای یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه، ۹ ماهه، ۱۸ ماهه و دو ساله پیش فروش شده که از این تعداد سررسیدهای یک ماهه و سه ماهه تحویل شده و از ۲۸ مرداد ۹۷ نیز تحویل پیش فروش شش ماهه آغاز شده و در مجموع سکه ها تا ۱۶ آبان ۹۷ طبق سررسید توزیع و تحویل می‌شود.


یکی از مباحثی که در زمینه سکه های پیش فروشی مطرح است موضوع افزایش ناگهانی نرخ انواع سکه و سودهای کلانی است که نصیب خریداران بزرگ سکه های پیش فروشی شده است. در عین حال، اخیرا سازمان مالیاتی اعلام کرده بود که موضوع اخذ مالیات از سود خریداران سکه های پیش فروش را دنبال می کند.


موضوع دیگر که به عقیده کارشناسان باعث شد تا پیش فروش سکه نتواند منجر به ساماندهی بازار و کنترل نرخ ها شود، عدم محدودیت خرید از سوی متقاضیان بوده تا جایی که بنا به اعلام مقامات قوه قضاییه چند خریدار عمده و بزرگ سکه، هزاران قطعه از سکه های پیش فروشی را خریداری کرده و با افزایش یکباره قیمت ها۷ سودهای کلانی را کسب کرده اند.


نمایندگان مجلس با توجه به مباحث یاد شده، طرحی را دنبال می کنند که طی آن دولت موظف شود تا نسبت به عدم تحویل بیش از ۱۰ سکه پیش فروش شده اقدام نماید و مبالغ دریافتی متقاضیان برای خریدهای بالای ۱۰ سکه ره به آنها بازگرداند.


طبق آخرین نرخ های اعلام شده در بازار روز سه شنبه هفته جاری، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در تهران ۳ میلیون و ۸۵۶ هزار تومان، طرح قدیم ۳ میلیون و ۴۵۶ هزار تومان، نیم سکه یک میلیون و ۷۶۴ هزار تومان، ربع سکه ۹۱۳ هزار تومان و سکه گرمی نیز ۵۰۲ هزار تومان بوده است که اختلاف قیمت نسبتا بالایی با سکه های پیش فروش شده دارند.


برچسب ها: مجلس سکه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر