05 شهريور 1397 - 17:31

حرکت بازار سرمایه در مسیر تعادل

جزییات فعالیت های بازار سرمایه در یک سال اخیر حاکی از آن که این بازار از وضعیت نوسان های ناپایدار به تعادل تقریبا پایدار در ماه های اخیر رسیده است.
کد خبر : ۹۰۴۷۷
طرح

به گزارش ایبِنا، بر اساس آمارها شاخص کل بورس و فرابورس در دوره یکساله اخیر، بازدهی حدود ۶۴ درصدی را به ثبت رسانده است. بر اساس این گزارش، شاخص کل که در میانه های مردادماه سال قبل، در محدوده کانال ۸۱ هزار واحد قرار داشت با گذشت تنها ۱۲ ماه، به کانال ۱۳۳ هزار واحد رسید.


یکی از نکات مهم مقایسه بازدهی شاخص کل و شاخص هم وزن است و شاخص هم وزن در این مدت تنها ۶ درصد رشد داشته است. این رقم، سیگنال مهمی است که نشان می دهد بازار سهام عمدتا تحت تاثیر صنایع و نمادهای بزرگ بورسی رشد داشته است. امری که بی تردید سودآوری صنایع بزرگی چون  فلزی و شیمیایی را نشان می دهد.


همچنین موضوع دیگری که نشان دهنده رشد این صنایع و بهبود عملکرد مالی آن ها در این مدت بوده، رشد قابل توجه شاخص صنایع است. شاخص صنایع طی یکسال اخیر با بازدهی قابل توجه ۷۵ درصدی همراه شده که تحلیل گران آن را موفقیت دیگری برای صنایع بورسی می دانند.


آیفکس


در کنار بورس، شاخص کل فرابورس نیز با بازدهی مجذوب کننده توانست در محور تصمیمات سهامداران قرار بگیرد. بر همین اساس شاخص این بازار نیز از سطح ۹۳۱ هزار واحد در میانه های مردادماه سال قبل به سطح ۱۵۲۷ واحد صعود کرد و بازده خود را به حدود ۶۴ درصد برساند.






 

ابعاد بازار سرمایه


از سویی دیگر، ارزش کل بازار اوراق بهادر مولفه ای است که نشان دهنده اندازه بازار است. بر اساس این گزارش، طی یکسال فعالیت دولت دوازدهم رشد ۵۲ درصدی ارزش بازار به ثبت رسیده و ارزش کل بازار اوراق بهادار ایران از رقم ۴ هزار و ۹۴۹ میلیارد ریال در نیمه مرداد ۹۶، به ۷ هزار و ۵۱۳ میلیارد ریال در مدت مشابه سال ۹۷ رسیده است.


در همین حال، آمارها نشان می دهد، بیشترین افزایش در اندازه بازار مربوط به ارزش اوراق مشتقه بوده و پس از آن به ترتیب ارزش بازار صکوک و ارزش بازار سهام قرار می گیرند. همچنین انتشار انواع ابزارهای مالی جدید از جمله «اوراق اجاره، مرابحه و اسناد خزانه اسلامی دولتی» در این دوره  از رونق بسیاری برخوردار بود.  



      


 


وضعیت نقدینگی

افزون بر این، آمارها مشخص می کند ارزش معاملات چهار بورس فعال بازار سرمایه (بورس اوراق، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی) با بازدهی ۷۹ درصدی همراه بوده است. محاسبه جزییات این مولفه نشان می دهد بیشترین رشد ارزش معاملات در این بازارها مربوط به بازارهای کالایی است و ارزش معاملات بورس های کالایی (کالا و انرژی) طی این دوره، ۱۳۸ درصد رشد نشان می دهد و از سویی دیگر، ارزش بازار اوراق بهادار که تجمیع بورس تهران و فرابورس است در مدت یکسال با رشد ۳۳ درصدی همراه بوده است.


این گزارش می افزاید: تعداد کدهای صادر شده سهامداری از ۱۱ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۱۲۹ کد در مرداد ماه سال ۱۳۹۶ به ۱۲ میلیون و ۲۸۰ هزار و ۵ کد تا ۱۵ مردادماه سال ۱۳۹۷ رسیده که نمایانگر رشد ۹ درصدی است.



تامین مالی


لازم به ذکر است در این دوره مالی، تامین مالی از رقم ۹۳۷ هزار میلیارد ریال به رقم ۱۰۷۶ هزار میلیارد ریال رسیده که نشان دهنده رشد ۱۶ درصدی نسبت به دوره مشابه گذشته است.





ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر