06 شهريور 1397 - 12:47
معاون وزیر راه خبر داد؛

تجدیدنظر در ضابطه ساخت بناها/ رسیدگی به ۴۴۰۰ مورد پرونده مال‌ها

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه از تجدیدنظر در ضابطه شصت - چهل در ساخت بناها و همچنین رسیدگی به حدود ۴۴۰۰ مورد پرونده مراکز بزرگ تجاری خبر داد.
کد خبر : ۹۰۵۲۰
نشست خبری معاون شهرسازی و معماری وزیر راه

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمدسعید ایزدی در نشست خبری اظهار داشت: احیای طرح جامع سرزمین از طریق اقدام مشترک وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور بعد از قریب به سه دهه از انجام اقدامات موازی با هدف تدوین سند آمایش توسعه کشور انجام شده است.
وی افزود: همچنین جایگاه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به عنوان بالاترین مرجع سیاستگذاری در حوزه توسعه شهری و سرزمینی با تاکید بر تمرکز سیاست‌گذاری و طرح موضوعات کلیدی در این شورا انجام شده و در آن به موضوعاتی از جمله بازآفرینی رودکنارها، شناسایی بناهای شاخص، گورستان‌های تاریخی و نهادینه‌سازی رویکرد عدالت جنسیتی در طرح های توسعه و عمران توجه شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شهرهای ما نیازمند نسل جدید طرح‌های توسعه‌ای هستند، افزود: با کمک دانشگاه، تجدید نظر در ساختار محتوا و فرآیند برنامه ریزی و طرح ریزی شهری به ویژه در مقیاس طرح جامع با رویکرد های نوین در حال انجام است.
ایزدی با اشاره به اینکه معماری در کشور دچار غفلت هایی بوده و توجه به کیفیت ساخت و ساز به ویژه از نظر معماری نیازمند تجدیدنظر است، گفت: یکی از مهمترین اقدامات در این راستا تجدیدنظر در ضابطه شصت-چهل است که بر این اساس هر یک از مناطق با توجه به نیاز خود باید ضابطه مشخص و شفافی برای ساخت و ساز داشته باشد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای جابجایی پادگان‌ها اظهار داشت: طرح انتقال پادگان‌های ارومیه، اصفهان و خرم آباد تصویب شده است، همچنین به دنبال آن هستیم که طرح انتقال پادگان ۰۶ تهران در آینده‌ای نزدیک به نتیجه برسد و انتقال پادگان لشکر ۷۷ مشهد نیز در دستور کار قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از مهمترین مخاطرات در کشور ما زلزله است، گفت: نقشه پهنه بندی گسل‌های زلزله در شهرهای مختلف تهیه شده و ضوابط ساخت و ساز در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسیده است.


وی با بیان اینکه متاسفانه در موضوع واگذاری اراضی دولتی برای بهسازی و نوسازی شهری دستگاه‌های ذی‌ربط از سال ۸۸ به این سو همکاری خوبی نداشته اند،‌ اظهار کرد: در حال حاضر اراضی ۳۱ استان برای واگذاری به وزارت راه و شهرسازی مشخص شده است.


ایزدی با بیان اینکه هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی درباره مجموعه مجلس شورای اسلامی و ساخت و سازهای آن با رئیس مجلس مکاتبه کرد، اظهار کرد: در این مکاتبه درخواست کردیم اتفاقات و تغییرات گزارش شود تا شورایعالی معماری و شهرسازی درباره آن اظهارنظر کرده و تغییرات طرح مصوب را بررسی خواهیم.


معاون معماری و شهرسازی وزیر راه با اشاره به جلوگیری از ساخت و ساز مال‌ها در کشور، گفت: خوشبختانه می‌توانیم این نوید را بدهیم که علاوه بر پرونده‌های جدید به پرونده‌های گذشته نیز در این رابطه رسیدگی می‌کنیم. در این راستا یک پرونده ۴۰۰۰ موردی و یک پرونده ۴۴۶ موردی در حال رسیدگی است که در بررسی از این حدود ۴۴۰۰ مورد که در کمیته مشترک در حال انجام است، مغایرت‌ها را موردی رد می‌کنیم.


وی در پایان خاطرنشان کرد: معاونت‌های «توسعه مدیریت و منابع انسانی» و «شهرسازی و معماری» وزارت راه به مناسبت هفته دولت فردا هفتم شهریور ماه از ساعت ۱۲ تا ۱۴ پاسخگوی تماس‌های تلفنی مردم در حوزه کاری خود خواهند بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر