09 شهريور 1397 - 08:48
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

منفعت چند وجهی سپرده گذاری ارزی برای اقتصاد و مردم

رییس صندوق ضمانت صادرات درباره بخشنامه جدید بانک مرکزی درباره سپرده گذاری ارزی گفت: با اجرای این بخشنامه ورود اسکناس به اقتصاد کمتر می شود و مدیریت و گردش اسکناس ارز در داخل کشور راحت تر خواهد شد.
کد خبر : ۹۰۵۲۲
سید علی

سیدکمال سیدعلی در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا، درباره بخشنامه اخیر بانک مرکزی درباره سپرده گیری ارزی و تضمین اصل و سود آنها به ارز، اظهار داشت: جمعبندی بانک مرکزی این بوده که با اجرای این طرح ارزهایی که مردم برای حفظ ارزش پول خود خریداری کرده و در منزل نگهداری می کنند، به سیستم بانکی بازگرداند.


وی تصریح کرد: با اجرای طرح سپرده گذاری ارزی نه تنها ارز نگهداری شده در منازل به سمت سیستم بانکی خواهد آمد و از خطر مصون خواهد ماند، بلکه قدرت ارزی سیستم بانکی نیز افزایش خواهد یافت.


معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با اشاره به اینکه پرداخت سود به این حساب ها انگیزه خوبی برای جذب سپرده ها خواهد بود، افزود: نکته مهم درباره اجرای این طرح جلب اعتماد مردم است زیرا که تضمین این حساب ها با بانک مرکزی است.


رییس صندوق ضمانت صادرات، ادامه داد: بی شک با ضمانت بانک مرکزی از این حساب ها، استحکام بیشتری خواهد شد و از آنجایی که مردم تجربه قبلی مثبتی از سپرده گذاری ارزی ندارند، جلب اعتماد آنها گام اول در این خصوص است.


سیدعلی با بیان اینکه نگهداری ارز در بانک به مراتب بهتر و ایمن تر از منازل است، اظهار داشت: اگر حتی یک الی ۲ درصد ارزهای در دست مردم که بنا بر تخمین بانک مرکزی ۲۰ میلیارد دلار است، به سمت سیستم بانکی هدایت شود بسیار از مشکلات این سیستم حل خواهد شد.


وی افزود: از طرفی با توجه به تفاوت نرخ سود ریالی و نرخ سود حدااکثری ۴ درصدی این حساب ها، دیگر مشتری نگرانی از ریسک قیمت ارز ندارد.


سیدعلی ادامه داد: نکته مهم دیگر اینکه در سایر کشورها نرخ سود، نیم تا یک درصد است و این تفاوت نرخ سود با حساب های ارزی در ایران و خارج از کشور، موجب می شود بسیاری از ارزها از خارج به سمت حساب های داخلی هدایت شود.


رییس صنوق ضمانت صادرات با اشاره به تجربه بد حاصل از سپرده گذاری ارزی در چند سال قبل، گفت: در برهه ای از زمان بانک مرکزی به تعهدات خود در مقابل مشتریان عمل نکرد و بسیاری از حساب های مشتریان با دریافت ریال افتتاح شد اما اکنون این اجازه داده نمی شود و هرکسی که ارز تحویل دهد می تواند افتتاح حساب کند و به محض تقاضا، ارز دریافت کند.


وی درباره تاثیر اجرای این طرح بر اقتصاد کشور، اظهار داشت: با این اقدام به طور حتم ورود اسکناس به جامعه و اقتصاد کمتر می شود و همان میزان اسکناسی که مردم سپرده گذاری می کنند، باعث می شود تا مدیریت و گردش اسکناس در داخل کشور نیز راحت تر شود.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها