07 شهريور 1397 - 10:29
لاریجانی خبر داد؛

بررسی نقض قانون توسط رییس‌جمهور در هیات رییسه مجلس

عضو کمیته سوال از رییس جمهور خواستار ارجاع سوال از روحانی به قوه قضاییه شد که رییس مجلس در پاسخ گفت: استنکاف از قانون باید دقیقا در سوال از رییس جمهور ذکر می‌شد، اما موارد را بررسی می‌کنیم.
کد خبر : ۹۰۵۵۶
علی لاریجانی

به گزارش ایبِنا به نقل از خانه ملت، محمد دهقان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۷ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده ۲۱۳ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: در پایان تبصره این ماده آمده است، چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رییس جمهور به سوالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سوال نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سوال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.


نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: در آیین‌نامه درباره موضوع به منظور محتوای سوال اشاره شده و حتما لازم نیست در عنوان، استنکاف از قانون ذکر شده باشد چنانچه موارد نقض قانون تماماً از طرف نمایندگان در نطق‌های آنها ذکر شد.


وی افزود: برای مثال استفاده از ارز شناور مدیریت شده خلاف قانون بود؛ همچنین در اجرای ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی آنقدر اهمال شده بود که حتی رییس جمهور درباره آن پاسخ نداد. دهقان در ادامه اضافه کرد: ۱۳ ماده اول قانون مبارزه با قاچاق کالا نیز هیچ‌گاه اجرا نشد و آیین‌نامه‌ای هم برای آن تدوین نشد ضمن این که شورای عالی اشتغال نیز هیچ‌گاه از سوی دولت ایجاد نشد.


وی در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر دو راه وجود دارد که در مرحله اول باید در شرایطی که نمایندگان با سوال از رییس جمهور موافقت کرده‌اند و قانع نشده‌اند آن را استنکاف از قانون از سوی رئیس جمهور تلقی کرد و موضوع را به قوه قضائیه فرستاد.


عضو کمیته سوال از رییس جمهور در پایان اظهار کرد: راه دیگر این است که ما برای اعمال نظر شما و کمک به قوه قضائیه پاسخ‌ها و سوالات را دسته‌بندی کرده و تمامی موارد نقض قانون را مشخص کنیم و به هیات رییسه بدهیم و این هیات نیز توجه داشته باشد تا نقش ممیزی ایفا نکرده و حقوق مجلس را ضایع نکند.


لاریجانی: استنکاف از قانون باید دقیقاً در سوال از رییس جمهور ذکر می‌شد


علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: در عنوان سوال ذکر نشده که قانون از سوی رییس جمهور اجرا نشده از اینرو ما نمی‌توانیم مشروح مذاکرات را به قوه قضاییه ارسال کنیم بلکه باید در عنوان آن دقیقا استنکاف از قانون ذکر می‌شد البته در حال حاضر هنوز این موضوع را رد نکرده و در هیات رییسه بررسی می‌کنیم.


برچسب ها: مجلس رییس جمهور
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها