10 شهريور 1397 - 12:06
مدیرعامل بانک خاورمیانه مطرح کرد؛

الزامات اجرای حاکمیت شرکتی/ تاکید بر شفافیت و اجرای IFRS

مدیرعامل بانک خاورمیانه بر ضرورت مدیریت ریسک، استقلال، پاسخگویی و مسئولیت‌های اجتماعی در نظام بانکی تاکید کرد و گفت: تمامی بانک‌ها برای شفافیت باید صورت‌های مالی خود را با استاندارد IFRS تطبیق دهند.
کد خبر : ۹۰۶۷۳
پرویز عقیلی کرمانی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، پرویز عقیلی کرمانی صبح امروز (شنبه) و در بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی گفت: حاکمیت شرکتی از بالاترین مقام هر موسسه و بانک گرفته تا شرکت های تولیدی و اعضای هیات مدیره را در بر می گیرد و رابطه بین هیات مدیره با تمامی ذی‌نفعان بانک از جمله سهامداران، کارکنان، مشتریان، نهادهای نظارتی و دولت را شامل می شود.


وی مدیریت ریسک را یکی از ارکان اصلی حاکمیت شرکتی برشمرد و گفت: در مدیریت ریسک بانک ها باید ریسک هایی را که درباره سرمایه گذاری به شکل تسهیلات یا خرید شعبه انجام می دهند را ارزیابی کنند؛ برای موفق عمل کردن یک بانک، هیات مدیره بانک که رکن اصلی تصمیم گیرنده یک موسسه است باید مستقیما از استفاده از منابع بانک و ریسکی که متوجه بانک می شود مطلع باشد.


عقیلی کرمانی تطبیق را یکی دیگر از ارکان حاکمیت شرکتی عنوان کرد و اظهار داشت: تطبیق می گوید که آیا مدیریت اجرایی به طور دقیق با قانون مدنی، بانکداری بدون ربا و مقررات و بخشنامه های بانک مرکزی تطبیق دارد یا نه؟


وی یکی از وظایف بانک مرکزی را ترجمه دقیق قوانین «بال» عنوان کرد و افزود: بانک مرکزی در این زمینه مقداری عقب است زیرا دوران بال ۳ تمام شده و شروع اجرای مقررات بال ۴ از سال آینده لازم الاجرا خواهد بود.


مدیرعامل بانک خاورمیانه موضوع کفایت سرمایه را از جمله مواردی اعلام کرد که در بال ۳ به طور صریح درباره آن صحبت شده و گفت: کفایت سرمایه به معنای آن است که چه میزان از سرمایه خود بانک و چه میزان از سرمایه سپرده گذاران برای سرمایه گذاری در قالب تسهیلات یا طرح ها استفاده می شود.


عقیلی کرمانی گفت: سومین رکنی که هیات مدیره برای نظارت کافی بر فعالیت های زیرمجموعه موسسه ای که مسئولیت آن را دارد لازم دارد، این است که آیا حسابرسی داخلی درست وظایف خود را انجام می دهد یا نه؟ وظیفه اصلی حسابرسی داخلی این است که هیچ قدمی در بانک برداشته نباید شود مگر اینکه قبلا فردی آن را بررسی کرده باشد.


وی بر اجرای استاندارد حسابرسی بین المللی (IFRS) تاکید کرد و افزود: بانک خاورمیانه تنها بانکی است که سال گذشته صورت های مالی خود را براساس این استاندارد تهیه کرد اما برای تهیه آن ناچار شد حساب دو سال گذشته خود را نیز بر این اساس تنظیم کند. مدیرعامل بانک خاورمیانه همچنین بر پاسخگویی، شفافیت، مسئولیت پذیری و استقلال در نظام بانکی تاکید کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر