11 شهريور 1397 - 12:10

ترکیه با افزایش مالیات سپرده‌گذاری ارز خارجی لیر را تقویت می‌کند

دولت ترکیه قصد دارد که مالیات سپرده گذاری ارزهای خارجی را افزایش و در مقابل مالیات سپرده گذاری به لیر را کاهش دهد تا با بحران ارزی مقابله کند.
کد خبر : ۹۰۷۳۳
لیر

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان بار دیگر خطاب به مقامات آمریکایی گفت: اگر آنها دلار دارند ما هم خدا را داریم. آنها نمی توانند ترکیه را با دلار سرنگون کنند، آن شیادها و قلدرها اهمیتی ندارند و آنها چیزهای زیادی در مورد ما گفته اند.


اظهارات رجب طیب اردوغان بعد از آن به میان آمد که موسسات اعتبارسنجی مودیز و فیچ آمریکا رتبه اعتباری ترکیه را کاهش دادند و زنگ خطری را برای وضعیت بانک های ترکیه ای به دلیل فروش لیر برای خرید دلار در این کشور به صدا در آورده است.


بر همین اساس، موسسه مودیز رتبه اعتباری ترکیه را از Ba۲ به Ba۳ کاهش داد؛ این در حالی است که موسسه اعتبار سنجی فیچ هم پیش این رتبه اعتباری ترکیه را کاهش داده بود و نسبت به ناکافی بودن سیاست های این کشور به مشکلات عمیق اقتصادی هشدار داده بود که این اقدامات احتمالا نمی تواند لیر و اقتصاد این کشور را تثبیت ببخشد.


دولت ترکیه در جهت تقویت لیر و نیز کاهش جذابیت سپرده های ارزی از سوی سرمایه گذاران، قصد دارد سطح مالیات کسر شده از سپرده گذاری به لیر را کاهش و در مقابل مالیات کسر شده از سپرده گذاری ارزهای خارجی را افزایش دهد. اردوغان بارها اعلام کرده که مردم دلار و یورو خود را بفروشند تا لیر خریداری کنند.


ارزش لیر در مقابل دلار آمریکا ۴۲ درصد از ارزش خود را از ماه ژانویه کاهش داده و بانک های ترکیه ای بطرز فزآینده ای در مورد کیفیت دارایی ها و توانمندی خود برای حفظ بقا در این بحران نگران هستند. کاهش ارزش لیر، هزینه بازپرداخت بدهی های خارجی این کشور را که تاریخ سررسید آنها تا جولای سال ۲۰۱۹ میلادی تقریبا ۱۷۹ میلیارد دلار برآورد می شود را افزایش داده است.


وزارت انرژی ترکیه هم از دیروز قیمت برق را برای شرکت های صنعتی و مناطق مسکونی به ترتیب ۱۴ و ۹ درصد افزایش داد. بر پایه این گزارش اختلافات سیاسی میان آنکارا و واشنگتن منجر به ایجاد تلاطم در اقتصاد ترکیه شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر