13 شهريور 1397 - 10:40

ژاپن: اخذ معافیت واردات نفت ایران از آمریکا ظاهرا غیر ممکن است

سخنگوی شرکت انرژی «شوآ شل سکیو» ژاپن گفت: گرفتن معافیت واردات نفت ایران از ایالات متحده بنظر غیر ممکن می رسد.
کد خبر : ۹۰۸۴۱
نفت

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، سخنگوی شرکت انرژی «شوآ شل سکیو» ژاپن که شرکت فرعی رویال داچ شل است، گفت: توکیو به دنبال اخذ معافیت از آمریکا است تا به واردات نفت خود از ایران ادامه دهد؛ اگرچه این موضوع به نظر غیر ممکن می رسد. وی گفت: اعلام کرده ایم که تصمیم دولت را در مورد واردات نفت از ایران رصد می کنیم؛ اما همانطور که اطلاعات را در مورد تجارت فردی فاش نمی کنیم، نمی توانیم اظهار نظر بیشتری کنیم.


همچنین یک مقام ارشد در وزارت تجارت ژاپن گفت: توکیو موضوع معافیت واردات نفت از ایران را در مذاکرات خود با واشنگتن مطرح کرده است. البته وی از دادن اطلاعات بیشتر در این باره خودداری کرد.


در ماه اوت، «هیروشیگ ِسکو» وزیر تجارت ژاپن گفت: توکیو مذاکرات بیشتری را با ایالات متحده خواهد داشت تا معافیت از تحریم های اخیر علیه تهران و شرکای تجاری خود را کسب کند.


بر اساس اعلام رسانه های داخلی ژاپن، شرکت های بزرگ نفتی ژاپن به دنبال راه افزایش واردات نفت خود از جای دیگری هستند تا کسری واردات نفت از ایران را جبران کنند. واردات نفت از ایران ۵.۳ درصد از مجموع نفت وارداتی به ژاپن را تشکیل می دهد؛ اما ژاپن به شدت متکی به نفت خاورمیانه برای امنیت انرژی خود است.


بر همین اساس در دوره قبلی تحریم های ضد ایرانی، ژاپن به همراه کره جنوبی برای واردات نفت از ایران معافیت گرفته بود تا اجازه خرید حجم محدودی از نفت ایران را داشته باشد.


دولت آمریکا در ماه می از توافق هسته ای خارج شد و تحریم ها علیه تهران را بازگرداند؛ ضمن اینکه واشنگتن اعلام کرد که تجارت نفت با ایران تا چهارم نوامبر به پایان برسد در غیر اینصورت کشورهای طرف همکاری با ایران با تحریم های آمریکا روبرو می شوند.


برچسب ها: ایران نفت ژاپن
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها