13 شهريور 1397 - 15:50

استفاده روسیه از ارز ملی با آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین

وزیر صنعت و تجارت روسیه گفت: فعالانه برای تغییر تسویه حساب ها به ارزهای ملی با کشورهای خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی، آفریقا و آمریکای لاتین کار می کنیم.
کد خبر : ۹۰۸۷۱
دلار

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از اسپوتنیک، دنیز مانتروف وزیر صنعت و تجارت روسیه گفت: روسیه به صورت فعالانه در حال کار به منظور تغییر تسویه حساب ها به ارزهای ملی با کشورهای خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی، آمریکای لاتین و آفریقا است.


وی گفت: انتقال تسویه حساب ها به ارزهای ملی یک این فرآیند سریع نیست و ما این موضوع را نه فقط برای پاسخ به تحریم ها در پیش گرفته ایم. وزیر صنعت و تجارت روسیه تصریح کرد که این کار را از ۷ سال پیش شروع کرده ایم و تلاش زیادی کرده ایم و در ارتباط با کار بانک های تجاری و بانک های مرکزی این کشورها تجربه داریم و انجام این کار برای ما مزیت دارد.


مانتروف گفت: اجرای این طرح با کشورهای اروپایی کمتر عملیاتی است؛ اما با کشورهای خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی و حتی آمریکای لاتین و آفریقا بیشتر است. وی خاطر نشان کرد که تعدادی از شرکت های تولید کننده خودرو روسی در حال حاضر پرداخت های خود با ترکیه را برای تامین قطعات با ارزهای ملی انجام می دهند؛ ضمن اینکه تولید کنندگان ترکیه ای هم در حال حاضر تراکنش های خود را با اشتیاق زیادی به ارزهای ملی انجام می دهند.


وزیر صنعت و تجارت روسیه گفت: نمی توانم دقیقا بگویم که آیا همه تولیدکنندگان ما امروز برای خرید به ارزهای ملی سوئیچ کرده اند، چون تعداد آنها بسیار زیاد است و بیش از ۱۰۰ تولید کننده است. حداقل یک ماه پیش، با تعدادی از تولیدکنندگان مان صحبت کردم و در حال برنامه ریزی به منظور سوئیچ در آینده نزدیک از دلار به ارزهای ملی بودند. البته تغییر رویه به ارزهای ملی همیشه پُرریسک است.


مانتروف گفت: لیر ترکیه تضعیف شده و روبل هم کمی کاهش ارزش پیدا کرده است. تسویه حساب به ارزهای ملی برای ما خیلی راحت است. پیش از این هم رجب طیب اردوغان خواهان حذف دلار در تجارت با روسیه و دیگر کشورها شده بود.


بر پایه این گزارش، بانک های تجاری ایران و روسیه توافق کرده اند که از ارزهای ملی یکدیگر برای پرداخت کالاهای دو کشور استفاده کنند؛ ضمن اینکه روسیه و هند هم به دنبال استفاده از ارزهای ملی در تجارت هستند.


برچسب ها: ارز ترکیه روسیه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر