14 شهريور 1397 - 08:54

طرح فروش خودرو و الزامات مدیریت بازار

اعلام طرح فروش خودرو توسط دو خودروساز داخلی، بازار خودرو را تا حدودی متعادل‌تر کرده و قادر به تعدیل بخشی از ناترازی موجود در این بازار در کوتاه‌مدت خواهد بود.
کد خبر : ۹۰۸۸۷
محمد ولی‌پورپاشا-تحلیل روز

در حالی که فعالان اقتصادی شاهد افزایش فاصله بین نرخ ارز در بازار ثانویه و بازار غیررسمی طی سه روز گذشته بوده‌اند، بازار خودرو با اعلام خبر تعدیل انبساطی در عرضه محصولات و از طریق طرح‌های فروش فوری و مدت‌دار، امیدها برای ایجاد تعادل کوتاه‌مدت در بازار خودروهای داخلی را بالا برد تا قیمت بازار را به قیمت مصوب نزدیک کند. اعلام طرح فروش خودرو توسط دو خودروساز داخلی، بازار خودرو را تا حدودی متعادل‌تر کرده است و عرضه سه محصول پرتقاضا از یکی از این دو گروه خودروساز در هفته جاری، قادر به تعدیل بخشی از ناترازی موجود در این بازار در کوتاه‌مدت خواهد بود هر چند که تدوین سیاست‌ها و طراحی ابزارهای کنترل نقدینگی و مدیریت انتظارت به عنوان دو عامل هم‌افزای اقتصاد کلان در بلندمدت برای ایجاد ثبات در بازار الزام‌آور است.


طرح فروش فوری خودرو با قیمت مصوب علامتی است که فروشندگان واقعی خودروهای داخلی پلاک شده را ناچار به فروش خواهد کرد و رفته رفته شاهد تعدیل قیمت در بازار و برابری با قیمت مصوب خواهیم بود. اقدامات طرف عرضه و اعلام طرح‌های متنوع فروش اگرچه در کوتاه‌مدت امکان تنظیم بازار را فراهم می‌کند، اما پتانسیل‌های ایجاد بی‌نظمی مجدد و شکاف میان قیمت مصوب و قیمت بازار در بلندمدت همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. نوسانات بازار ارز در شرایط کنونی امکان سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری برای حفظ قیمت مصوب را متأثر خواهد کرد زیرا شدت تأثیرپذیری قیمت قطعات خودرو از محل تغییر نرخ ارز مستقیماً بر تعیین قیمت مصوب خودروهای داخلی انکارناپذیر است.


عرضه خودروهای داخلی و امکان تأمین مواد اولیه و قطعات با تکنولوژی مدرن در آینده نیز تحت تأثیر تشدید تحریم‌ها و امتناع شرکت‌های خودروساز خارجی و شرکت‌های تأمین‌کننده قطعات خواهد گرفت و چه بسا امکان ناترازی در بازار را مجدداً فراهم خواهد ساخت کما اینکه نمونه آن را در ماه‌های اخیر شاهد بودیم. ماهیت بازار خودرو به عنوان یک بازار دارایی به موازات بازار سرمایه، مسکن، طلا و ارز ایجاب می‌کند که علاقه‌مندان به سوداگری در بازار دارایی‌ها و با انگیزه کسب سود بیشتر به دنبال تکمیل چرخه سفته‌بازی خود در این بازارها، بازار خودرو را متلاطم می‌کنند و با حمایت از نوسانات قیمتی در بازار خودرو، زمینه نوسانات بیشتر را فراهم می‌کنند.


از این رو تأکید می‌شود که اگرچه اقدامات و ابزارهای کوتاه‌مدت نظیر اعلام طرح فروش خودرو برای ایجاد ثبات در بازار خودروهای داخلی مفید است اما این ابزارها به تنهایی قادر به تضمین تداوم ثبات در بلندمدت نخواهند بود و مدیریت انتظارات تورمی و ابزارهای کنترل نقدینگی در چارچوب مدیریت اقتصاد کلان نیز پیش‌شرط‌های تحقق اهداف سیاست‌گذار بازار خودرو در شرایط کنونی به حساب می‌آیند.


محمد ولی‌پور پاشاه


منبع: ایبِنا


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر