10 مهر 1397 - 10:07
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

حباب دلار ترکید/ سقوط شدید قیمت در بازار

قیمت دلار که در هفته‌های گذشته با افزایش‌های چشمگیر و بی‌سابقه‌ای در بازار همراه بود، از روز گذشته روند شدید سقوط قیمتی خود را آغاز کرده و از کانال ۱۷ هزار تومان به حدود ۱۴ هزار تومان رسید.
کد خبر : ۹۱۶۷۸
اولین روز بازگشایی بازار ارز بدون معامله

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بررسی روند قیمت هر دلار آمریکا در بازار طی نیمه اول سال جاری نشان می دهد که به دلیل وجود برخی دلایل از جمله میل شدید دلالان و سوداگران ارزی به متشنج شدن بازار و افزایش نرخ ها، ورود خریداران غیرحرفه ای و انبار کردن دلارها در منازل، تهدیدهای آمریکا برای تحریم های دوباره و همچنین اشکالاتی در اجرای بسته های ارزی دولت؛ دلار در بازار ایران به رکوردهای بی سابقه ای دست یافته بود.


بر پایه این گزارش، قیمت هر دلار آمریکا که در ابتدایی ترین روزهای کاری سال جاری در کانال ۵ هزار تومان قرار داشت، در هفتم مهر ماه امسال از ۱۷ هزار تومان نیز عبور کرده بود و سوداگران ارزی از طریق شبکه های مجازی و و تزریق اطلاعات نگران کننده به جامعه خبر از دلار ۲۰ هزار تومانی و بالاتر از آن نیز می دادند.


تزریق نگرانی دلاری به جامعه


همزمان ورود خریداران غیرحرفه ای و هجوم برای خرید دلار به منظور حفظ ارزش دارایی ها نیز باعث فرصت طلبی سودجویان شده بود. آنها این فرصت را غنیمت شمردند و تا حد امکان نسبت به تزریق نگرانی و ایجاد صف کاذب خرید دلار در جامعه اقدام کردند. با این وجود دولت و بانک مرکزی نیز بیکار ننشستند و اقداماتی را برای مقابله با هیجانات کاذب خرید دلار در دستور کار قرار دادند.


طی یکی دو ماه اخیر، دولت تقریبا دو سیاست ارزی را طراحی و به مرحله اجرا گذاشت. هدف اول دولت تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی و همچنین ایجاد آرامش در بازار از طریق گروه بندی نیازهای ارزی و اختصاص ارز مورد نیاز در بخش های مختلف از جمله ارز درمانی، دانشجویی، خدماتی و ... بود. با این وجود، بروز برخی اشکالات در برنامه های دولت از جمله اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات تمامی کالاها و همه نیازها، باعث ثبت میلیاردها دلار تقاضای ارزی برای انجام واردات شد.


هجوم فروشندگان دلار به بازار


پس از آن و در هفته گذشته دولت سیاست دیگری را تدوین و از طریق بانک مرکزی به دنبال اجرای آن است. دولت در قالب سیاست های جدید تلاش کرد که اشکالات و مسائل برنامه های قبلی را رفع و مسیر ساماندهی و ایجاد آرامش در بازار ارزی کشور را هموار کند.


حالا از بازار ارز تهران خبر می رسد که در پی اجرای سیاست های جدید ارزی و ترکیدن حباب افزایش نرخ ارز، بازار با هجوم فروشندگان ارزهای خانگی مواجه شده و در طول ۲۴ ساعت گذشته نرخ دلار با عقب نشینی از کانال ۱۷ هزار تومان به کانال های ۱۳ و ۱۴ هزارتومان رسید و روند سقوط نرخ دلار همچنان ادامه دارد.


در هر صورت انتظار می رود با روند فعلی افت قیمت ها در بازار ارز، نرخ دلار که از ۵ هزار تومان ابتدای سال به کانال ۸ هزار تومان و نهایتا ۱۴ هزار تومان در پایان تابستان سال جاری رسیده بود، بار دیگر در مسیر نزولی قرار گرفته و به نرخ های واقعی خود در اقتصاد ایران نزدیک شود.


انتظار می رود در روزهای آینده و با ادامه روند افت قیمت دلار، نرخ این ارز که در یک دوره ۶ ماهه با ۳.۴ برابر (بیش از ۱۲ هزار تومان) افزایش به کانال ۱۷ هزار تومان وارد شده بود، به مسیر واقعی و نرخ های حقیقی خود بازگردد.


/////////////////////


علی احمدقاسمی


برچسب ها: ارز دلار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر