08 مهر 1397 - 09:36

مزایای بهره‌گیری از اینترنت اشیاء دربانکداری/رشد اقتصادی دوبرابری

اینترنت اشیاء (IOT) به ارتباط اشیا با یکدیگر در بستر اینترنت و بدون واسطه انسانی اشاره دارد که بهره‌گیری از آن در صنعت بانکداری مزایای فراوانی دارد ومنجر به رشد اقتصادی دو برابری تا سال ۲۰۲۰ می شود.
کد خبر : ۹۱۹۶۰
اینترنت اشیاء

به گزارش خبرنگار ایبِنا، پیشرفت در دنیای دیجیتال و تکنولوژی تلفن همراه، باعث تغییر اساسی در رفتار و انتظارات مشتریان شده است. ازاین‌رو بانک‌ها در حال جستجو برای ارائه روش‌هایی برای تغییر شکل اطلاعات برای فهمیدن نیازهای مشتریان خود هستند. هم‌زمان انقلاب شناخته‌شده‌ای از اطلاعات جدید مانند اینترنت اشیاء اتفاق می‌افتد. در پی ایجاد این انقلاب بی‌نظیر فرصت‌های بسیاری برای شرکت‌های خدمات مالی برای آگاهی، مشاوره، طراحی و بهره‌برداری برای محصولات و خدمات به وجود آمده است. بانک‌ها نیز با بهره‌گیری از قدرت اینترنت اشیاء، قادر خواهند بود نقش خود را در زندگی مشتریانشان تغییر بدهند که این واقعیت جدید، بانک اشیاء (بانکداری از اشیاء) نامیده شده است.


کارشناسان معتقدند، فناوری اینترنت اشیا به بانک‌ها کمک می‌کند تا هزینه‌های اضافی را کاهش دهند، وام‌گیرندگان جعلی را بهتر شناسایی کرده و فعالیت‌های آنان را متوقف کنند. برای بانک‌ها، اینترنت اشیاء می‌تواند سطح بی‌سابقه‌ای از بینش را به مشتریان ارائه دهد. این اراده و بینش به بانک‌ها این اجازه را می‌دهد تا بتوانند به مشتریان، افراد و کسب‌وکارهای آن‌ها تجربه قراردادهای واقعی را از طریق مشورت و پیشنهادهایی با توجه به حوادث روزمره زندگی مشتریان ارائه دهند.


بانک‌ها نیاز دارند برای به دست آوردن اطلاعات از مشتریان و ترکیب آن با شبکه‌ای از رسانه‌های دیگر و دیگر منابع اطلاعاتی‌شان مقدار زیادی سرمایه‌گذاری کنند. علم تجزیه‌وتحلیل، بانک‌ها را قادر می‌سازد محصولات مبتنی بر نیازهای واقعی مشتریان را به آن‌ها ارائه دهد. بانک‌ها باید بتوانند با توجه به گستره اطلاعات اینترنت اشیاء، به بخش و قسمت مهمی از زندگی روزمره مشتریان خود تبدیل شوند.


مهم‌ترین دستاورد این تکنولوژی در حوزه بانکداری و فناوری‌های مالی، افزایش و یکپارچگی تراکنش‌هاست. تراکنش‌های انجام‌گرفته توسط مشتریان، بهترین منبع برای تحلیل نیازهای مشتریان است و بر اساس تحلیل‌ها و نتایج به‌دست‌آمده می‌توان از ابعاد، حجم تراکنش‌ها، مخارج و هزینه‌های مصرفی مشتریان مطلع شد و پیشنهادهای مالی معقولانه‌تر و دقیق‌تری به آن‌ها ارائه داد. ارائه بانکداری شخصی به مشتریان، ارائه مشاوره به مشتریان برای موفقیت در کسب‌وکار و فضای رقابتی در بازار از دیگر مزایای بهره‌گیری از فناوری اینترنت اشیاء است.


افزایش دو برابری رشد اقتصادی با بهره‌گیری از اینترنت اشیاء


پیش‌بینی می‌شود تکنولوژی اینترنت و بانکداری اشیا باعث رشد اقتصادی از ۴.۸ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۸ به ۸.۹ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ بشود. آینده به‌سرعت در حال آمدن است و روی این فرصت‌ها باید سرمایه‌گذاری کرد.


مدیریت ریسک دیجیتال


امروزه بانک‌ها از طیف وسیعی از مدل‌های اعتباری برای مدیریت ریسک فعالیت‌هایشان استفاده می‌کنند. اینترنت اشیاء بانک‌ها را قادر می‌سازد تا بتوانند با مشتریان خود برای فهمیدن بهتر نیازهای آن‌ها، موقعیت‌های مالی و ارزش وثیقه‌ها و به‌طور خودکار و مداوم همکاری کنند. با به دست آوردن این اطلاعات، بانک اشیاء قادر خواهد بود برای پایش مدل‌های اعتباری خود و به‌طورکلی و به‌طور مداوم برای بهبود موقعیت ریسک استفاده کند. بانک‌ها امروزه برای رشد، ساختن و حفظ مزیت رقابتی پایدار به سرمایه‌گذاری برای جمع‌آوری اطلاعات و قابلیت‌های تجزیه‌وتحلیل این داده‌ها نیاز دارند.


مدیریت بهینه در نصب خودپردازهای بانکی


همچنین فناوری اینترنت اشیا به شناسایی مکان‌ها و محل‌های مناسب و خاص برای نصب دستگاه‌های خودپرداز کمک می‌کند و بانک‌ها را قادر می‌سازد تا تخفیف‌های مبتنی بر مکان و نیز راه‌حل‌ها و راهکارهایی را برای مشتریان ارائه دهند تا تصمیمات مالی بهتری اتخاذ کنند و از این طریق ارزش و اعتبار مؤسسات مالی و بانک‌ها افزایش پیدا کند.


 مزایای کلی اینترنت اشیاء در صنعت بانکداری


اینترنت اشیا چندین راه‌حل را به کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری‌های مالی و بانک‌ها پیشنهاد می‌کند که کاهش هزینه‌های عملیاتی، افزایش بهره‌وری، شناسایی دقیق‌تر و بهتر نیاز مشتریان و ارائه پیشنهادها بر مبنای نیازهای اساسی آنان، گسترش بازارهای جدید، پرداخت امن و کارا، تبادل اطلاعات و احراز هویت مشتری از عمده این راهکارها است.


/کامبیز زاهدپور/


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر