08 مهر 1397 - 11:26
ایبِنا گزارش می‌دهد:

ورشکستگی بانک‌ها، تکه جدید از پازل جنگ اقتصادی دشمن

ورشکستگی بانک‌ها از جمله مباحثی است که هر چند وقت یکبار از سوی برخی اعلام و شایعاتی در اینباره منتشر می‌شود که اینبار نیز در جنگ اقتصادی فعلی، قرعه به نام بانک قرض الحسنه رسالت افتاد.
کد خبر : ۹۱۹۹۰
ورشکستگی بانک‌ها

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بانک ها را می توان به عنوان سیبل تمامی اتفاق های سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی در کشور طی سال های اخیر معرفی کرد، بانک هایی که براساس آمار و ارقام رسمی نزدیک به ۹۰ درصد تامین مالی اقتصاد کشور بر دوش آنها است. اما با وجود نقش مهم و کلیدی بانک ها در اقتصاد کشور، شاهد این هستیم که با کوچکترین اتفاقی در هر حوزه‌ای، بانک‌ها مورد هدف معترضان داخلی و خارجی قرار می‌گیرند.


یک روز خبر تعطیلی یک بانک خصولتی، یک روز خبر فرار مدیرعامل یک بانک خصوصی و اینبار هم خبر ورشکستگی بانک قرض الحسنه رسالت، که البته در عین اینکه نباید معدود اخبار صحیح در خصوص مشکلات و یا اتفاق هایی در برخی بانک ها طی چند سال اخیر را نادیده گرفت اما می‌توان بخش زیادی از این اخبار را کذب و حتی شایعاتی برای برهم زدن آرامش عمومی و جو روانی حاکم بر کشور عنوان کرد.


هوشیاری مردم نیز در این بین موضوعی مهم است زیرا در شرایطی که به اذعان مسئولین و کارشناسان کشور در جنگ اقتصادی و تهدید از سوی دشمنان قرار دارد و شاهد تلاش هایی از داخل و خارج از کشور برای برهم زدن آرامش عمومی در کشور هستیم، باید تمامی اخبار در حوزه سیستم بانکی کشور تنها از سوی بانک‌ مرکزی که مرجع رسمی سیستم بانکی است، پیگیری شود.


در همین راستا، به دنبال برخی شایعات در روزهای اخیر درباره ورشکستگی بانک قرض الحسنه رسالت، دادخدا سالاری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان از تحت تعقیب قرار گرفتن عوامل ایجاد شایعه‌ساز در فضای مجازی در این خصوص خبر داد.


دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان ادامه داد: با توجه به اثرات سوء این شایعه کذب بر امنیت روانی و اقتصادی جامعه این دادسرا به عنوان مدعی العموم به موضوع ورود کرد و مشخص شد، این خبر کذب در خارج از کشور ساخته و پرداخته و توسط افرادی در داخل کشور منتشر شده است.


تحریک مردم با خبر ورشکستگی بانک ها


همچنین محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز با تکذیب این شایعات در مورد بروز برخی مشکلات برای بانک رسالت، این شایعات را پازلی دیگر از جنگ اقتصادی دشمنان علیه جمهوری اسلامی عنوان کرد.


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: دشمنان با ایجاد این شایعات مردم را به خارج کردن نقدینگی‌شان از بانک‌ها تحریک می‌کنند تا حجم جدید نقدینگی وارد بازار ارز و سکه شود. وی ادامه داد: این حجم جدید از نقدینگی، سوداگری در بازار ارز، سکه و طلا را افزایش می‌دهد و دشمنان به دنبال ایجاد بحران بانکی در کشور هستند تا این سیستم را دچار مشکلات کنند و به همین دلیل اینگونه شایعات را ترویج می‌دهند.


پورابراهیمی تاکید کرد: بانک رسالت و بانک‌های خصوص و دولتی که تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت می‌کنند با هیچ مشکلی مواجه نیستند و با قوت به کار خود ادامه می‌دهند. براساس این گزارش، بانک رسالت را می توان یکی از بانک هایی در سال های اخیر عنوان کرد که با رویکرد اجتماعی و فعالیت مجازی، توانسته جمع کثیری از مشتریان سیستم بانکی را در این بانک جذب و فعالیت کند.


هوشیاری مردم، معادلات دشمن را برهم زد


در همین راستا، محمدحسین حسین‌زاده، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت نیز در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، ضمن تکذیب این شایعات، اظهار داشت: برخی از عواملی که منافع ملی و مردم را مدنظر نداشته، اقدام به شایعه‌ پراکنی از طریق رسانه‌های گمنام، شروع به انتشار برخی اخبار درباره ورشکستگی بانک ها و به خصوص بانک قرض الحسنه رسالت کرده اند.


وی افزود: البته با هوشیاری مردم درباره اینگونه اقدامات، این شایعات تاثیری در فعالیت بانک نداشته و مردم به خوبی مطلع هستند که تمامی فعالیت‌های بانک‌ها زیر ذره بین بانک مرکزی است و تنها هدف شایعه پراکنی ها و برهم خوردن آرامش و آسایش مردم است.


مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت درباره فعالیت این بانک، گفت: در حال حاضر ۲۳۰ شعبه در سراسر کشور و بیش از فعالیت شعبات ما مردم در قالب ساختار بانکداری اجتماعی، خدمات بانکی خود را از  طریق بانکداری مجازی دریافت می کنند و بیش از ۵۰ درصد فعالیت ما از طریق بانکداری اجتماعی انجام می شود.


وی درباره میزان تسهیلات و سپرده های این بانک با تاکید بر اینکه بانک عضو صندوق ضمانت سپرده ها است، اظهار داشت: در حال حاضر ۵.۵ میلیون سپرده گذار در بانک هستند که همه سپرده ها خُرد است. حسین‌زاده افزود: با توجه به عضویت بانک در صندوق ضمانت صادرات، ۹۹ درصد سپرده های زیر ۱۰۰ میلیون تومان از طریق این صندوق بیمه هستند و هیچگونه نگرانی در اینباره وجود ندارد.


به گفته مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت، در طول فعالیت بانک، نزدیک به ۳ میلیون وام قرض الحسنه با میانگین مبلغ ۱۱ میلیون تومان با کارمزد سالیانه ۲ درصد پرداخت شده است. وی در پایان افزود: مطالبات غیرجاری بانک نیز حدود ۱.۵ درصد است و سرمایه بانک نیز طبق مقررات اعلامی بانک مرکزی است و همچنین سپرده قانونی ما نزد بانک مرکزی حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.


...................


گفتگو و گزارش از ساناز کلاهدوز


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر