رئیس سازمان بورس:

هیجان زده ها بورس را منفی کردند

رئیس سازمان بورس اعلام کرد: سهامداران هنگام کاهش قیمت‌ها باید از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند و به شایعات توجه نکنند.
کد خبر : ۹۲۳۳۳
شاپور محمدی

به گزارش ایبِنا، شاپور محمدی درباره دلایل توقف روند صعودی بازار سرمایه در روزهای اخیر و نقش سهامداران تازه‌وارد، گفت: باید توجه کنیم نوسان قیمت سهام، ذات بازار سرمایه است. هنگام کاهش قیمت‌ها باید از رفتارهای هیجانی پرهیز کنیم به شایعات توجه نکنیم و با نگاه بلندمدت به افق بازار سرمایه به این بازار وارد شویم.


عرضه آزمایشی نفت خام


وی با بیان اینکه ، عرضه آزمایشی نفت خام در بورس انرژی به‌زودی عملیاتی خواهد شد، ادامه داد: بازار سرمایه می‌تواند در شرایط فعلی نقش مهمی در کنترل تورم داشته باشد و نقدینگی را به بخش مولد اقتصاد هدایت کند.


بورس به‌عنوان بازاری سازمان‌یافته و رسمی با صنعت رابطه تنگاتنگی دارد اما با این‌ حال در کشور ما اغلب مردم با آن آشنایی ندارند و بسیاری از فعالان اقتصادی، صنعتگران نیز با ادبیات آن نا آشنا هستند.


این مقام مسئول در گفت و گو با روزنامه شرق، افزود: در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته بازار سرمایه اصلی‌ترین رکن اقتصادی است. این به آن معناست که بورس، نقش بسزایی در چینش سیاست‌های اقتصادی یک کشور دارد و می‌تواند از یک‌سو به‌عنوان اهرم توسعه صنایع مختلف مطرح باشد و از سوی دیگر با جذب سرمایه‌های خرد و کلان نقدینگی را کنترل کند.


محمدی ادامه داد: بازار سرمایه آن بخش از اقتصاد است که ورود سرمایه‌های سرگردان به آن، علاوه بر اینکه با بازدهی قابل‌قبولی همراه است، اثر سوء بر اقتصاد ندارد. موضوعی که اگر دولت و مدیران ارشد اقتصادی توجه بیشتر به آن داشته باشند، می‌تواند به توسعه هرچه سریع‌تر اقتصاد ایران منتهی شود.


پذیرش اوراق بدهی


دبیر شورای عالی بورس خاطر نشان کرد: یکی از اولین اقدامات سازمان بورس در دو سال گذشته پذیرش اوراق بدهی بود که خارج از بازار سرمایه معامله می‌شد.


این اوراق نرخ‌های تنزیل خیلی بالایی داشتند و با پذیرش در بازار سرمایه نرخ این اوراق به ۱۶ تا ۱۷ درصد کاهش یافت و محصول آن کاهش نرخ تأمین مالی بود.


محمدی ادامه داد: کاهش کارمزد معاملات از دیگر اقداماتی بود که در این مدت انجام شد. با مصوبه شورای عالی بورس کارمزد معاملات کاهش پیدا کرد در نتیجه هزینه دادوستد در بازار سرمایه بسیار کمتر شد.


هرچند این تصمیم باعث کاهش درآمدهای سازمان بورس و برخی ارکان شد اما نتیجه آن افزایش درآمد سرمایه‌گذاران بود. کاهش مالیات‌ها در دادوستد سهام از نیم درصد به یک‌دهم درصد و همچنین مالیات صفر بر افزایش سرمایه از آخرین اقدامات تشویقی بازار سرمایه بود.


به گفته وی، قطعا این دو تصمیم اخیر ورود نقدینگی به بازار سرمایه را تسهیل می‌کند. با این تصمیم معاملات الگوریتمی نیز افزایش خواهد داشت و این افزایش به رشد بازار سرمایه کمک می‌کند.


اصلاح قوانین افشا و پذیرش


رئیس سازمان بورس ادامه داد: شاید مهم‌ترین اقدام این بود که سازمان بورس با اصلاح قوانین افشا و پذیرش به دغدغه تاریخی سرمایه‌گذاران بازار سرمایه پایان داد. پیش از این، نمادهای معاملاتی متعدد گاهی در دوره‌های یک‌ساله، دوساله یا بیشتر متوقف می‌شدند.


در مقاطعی ۶۷ نماد متوقف‌ داشتیم. اکنون از ۶۷ نماد به کمتر از ۱۰ نماد معاملاتی متوقف رسیدیم که این نمادهای متوقف مسئله قضائی دارند و درحال‌حاضر سازمان بورس مشغول تدوین راهکاری برای حل مشکل نمادهای خاص است.


محمدی ادامه داد: با این رویکرد دوره توقف طولانی نمادهای معاملاتی به پایان رسید و این مسئله تاریخی برای همیشه حل شد و به‌واسطه آن شفافیت نیز در بازار سرمایه افزایش داشت. تأکید بر انتشار و افشای گزارش‌های ماهانه تولید و فروش شرکت‌ها نیز از اقدامات اخیری بود که با هدف افزایش شفافیت بازار سرمایه انجام شد. انتشار ماهانه گزارش توسط شرکت‌ها، سخت است، اما انتشار آنها قطعا بر شفاف‌شدن بازار تأثیرگذار است.


کاهش نرخ تأمین مالی


وی در مورد شرایط روزهای اخیر بازار و دلایل نوسان قیمت ها و شاخص بورس هم گفت: رؤسای قوا و مدیران ارشد اقتصادی رسما تأکید کرده‌اند که باید قطار اقتصاد در ریل بازار سرمایه حرکت کند و این راهی برای خروج از مشکلات تاریخی اقتصاد کشور است.


محمدی ادامه داد: از ابتدای سال سیاست‌های مدونی برای کاهش نرخ تأمین مالی اجرا شد. بانک مرکزی اقداماتی برای کاهش نرخ سود بانکی انجام داد و بازار سرمایه برای کاهش نرخ سود اوراق مختلف و اعمال مشوق‌های مالیاتی تلاش کرد. نتیجه این سیاست‌ها باعث کاهش نرخ تأمین مالی شد و جذابیت بازار سهام را برای سرمایه‌گذاران افزایش داد که یکی از عوامل رشد و رونق بورس محسوب می‌شود.


این مقام مسئول افزود: رشد قیمت‌های جهانی دومین عاملی بود که موجب رونق بازار شد. سومین عامل رشد بورس، رشد نرخ ارز و عامل چهارم مربوط به سودآوری خود شرکت‌ها بود که در گزارش‌های دوره‌ای آنها قابل مشاهده بود. همچنین ثبات بازار سرمایه و نبود تعادل در بازارهای موازی به‌عنوان پنجمین عامل، رشد بازار سرمایه را به‌همراه داشت.


راهکارهای خروج از رکود


محمدی ادامه داد: اما در چند روز گذشته افراد جدید با سطوح مختلف سواد مالی و سرمایه‌گذاری به بازار سرمایه وارد شدند که ویژگی آنها مشخصا رفتار هیجانی در مواجه با شایعات و اخبار غیرواقعی است و این خصیصه نوسانات اخیر چند روز گذشته در بازار سرمایه بود.


باید توجه کنیم نوسان قیمت سهام، ذات بازار سرمایه است. هنگام کاهش قیمت‌ها باید از رفتارهای هیجانی پرهیز کنیم و به شایعات توجه نکنیم و با نگاه بلندمدت به افق بازار سرمایه به آن وارد شویم.


وی درباره راهکار خروج از این وضعیت توضیح داد: مطمئن باشید همواره در بازار سرمایه با تحلیل‌ها و روش‌های صحیح سرمایه‌گذاری می‌توان سود مناسبی شناسایی کرد.


نخستین اصل در سرمایه‌گذاری صحیح، تشکیل سبدی از سهام است. با تشکیل سبد سهام تعادل لازم در هنگام کاهش و افزایش قیمت سهام ایجاد و ریسک سرمایه‌گذاری به میزان درخور ‌توجهی کنترل می‌شود.


متغیرهای اثرگذار


محمدی ادامه داد: همچنین ضروری است سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به بازار سرمایه از مشاوران متخصص، کارگزاران، شرکت‌های مشاوره و کارشناسان خبره برای خرید سهام مشورت و راهنمایی بگیرند و به شایعات و سیگنال‌های سودجویان توجه نکنند.


 اهالی بازار بسیار به آینده این بازار امیدوار هستند. با توجه به متغیرهای اثرگذار، هیچ مشکلی برای توسعه صنعت مالی کشور وجود ندارد و فقط باید همت کرد تا این نهاد مهم مالی که ضرورت اقتصاد است، در مسیر درست حرکت کند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر