17 مهر 1397 - 08:49
مستوفی در گفتگو با ایبِنا:

تصویب CFT گامی به جلو/ ضرورت تطابق با استانداردهای بانکی

رییس مرکز سرمایه گذاری خارجی اتاق بازرگانی تهران با استقبال از تصویب لایحه CFT در مجلس شورای اسلامی آن را گامی به جلو برای عضویت ایران در FATF خواند.
کد خبر : ۹۲۳۴۵
FATF

فریال مستوفی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره تصویب لایحه CFT یا لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم گفت: این لایحه یکی از چهار لایحه مرتبط به پیوستن ایران به FATF بود که استانداردی بین المللی برای تطابق بانک ها در زمینه پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم است.


وی افزود: با این حال بانک های ایرانی به جزء پیوستن دولت به FATF برای تسهیل مراودات بین المللی خود نیاز دارند تا به استانداردهای بانکی دیگر از جمله بازل ۳ برسند در حالی که حالا بیشتر آنها مطابق با بازل یک کار می کنند و رسیدن به آن نقطه بسیار زمان بر خواهد بود.


لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی با حضور وزرای خارجه، اطلاعات، سرپرست وزارت اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه بررسی شد و در نهایت با ۱۴۳ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از بین ۲۷۱ نماینده حاضر تصویب شد. ۳ نماینده نیز به این لایحه رای ندادند. این لایحه یکی از چهار لایحه مربوط به عضویت ایران در گروه ویژه اقدام مالی یا FATF بود که به تصویب مجلس رسید.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: در حال حاضر تنها بانک خاورمیانه در ایران تلاش کرده تا خود را به سطح استانداردهای بین المللی از نظر بازل و همچنین تدوین صورت های مالی براساس استاندارد IFRS برساند و سایر بانک ها بعد از برجام با شرکت های مشاور در حال رایزنی هستند تا خود را به سطح استانداردهای بین المللی برسانند.


رییس مرکز سرمایه گذاری خارجی اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: حتی اگر تحریم های آمریکا وجود نداشت، بانک های ایرانی برای همکاری های بین المللی نیاز به پیوستن کشور به FATF داشتند و همچنین باید سایر استانداردهای بین المللی بانکی را نیز رعایت کنند.


مستوفی با اشاره به سخنان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در مجلس گفت: حتی بانک های چین، روسیه و ترکیه نیز در صورتی که ایران عضو FATF نشود حساب های بانکی شهروندان ایرانی را خواهند بست و این موضوع ارتباطی با تحریم های آمریکا هم ندارد.


وی ادامه داد: البته موضوع روابط بانک های خارجی با ایران بستگی به آن دارد که آن بانک تا چه اندازه با آمریکا مراودات داشته باشد؛ به عنوان نمونه بانک چین بدلیل ارتباطات زیاد با آمریکا، حساب شهروندان ایرانی را می بندد.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد با وجودی که بانک صادرات و واردات چین، بانکی دولتی است اما ۶۰ درصد از دارایی هایش به دلار آمریکاست  و بستن حساب ایرانیان در این بانک الزاما به دلیل عدم عضویت ایران در FATF نیست چرا که این بانک ها براساس تحریم های آمریکا باید بین ما و آنها یکی را انتخاب کنند.


رییس مرکزی سرمایه گذاری اتاق بازرگانی تهران در عین حال یادآور شد که لایحه CFT تصویب شده در مجلس همچنان باید در شورای نگهبان نیز مورد تایید قرار بگیرد تا دولت بتواند آن را اجرایی کند. از سوی دیگر گروه ویژه تامین مالی (FATF) نیز باید هفت پیش شرط ایران برای عضویت در این نهاد را نیز قبول کند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها