استفاده از یورو در تسویه حساب های روسیه با اروپا

روسیه طرح استفاده از یورو و ارزهای ملی را در تسویه حساب ها با شرکای اروپایی خود مطرح کرد.
کد خبر : ۹۲۳۸۷
دلار

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از راشاتودی، وزارت دارایی روسیه اعلام کرد که احتمال دارد به سمت ارزهای ملی در تجارت با شرکای اروپایی خود تغییر رویه دهد. این اقدام بخشی از سیاست اقتصادی روسیه در حذف دلار است.


در همین حال ولادیمیر کولیشف معاون وزیر دارایی روسیه گفت: همانطور که می بینیم فرصت اصلی که در کوتاه یا میان مدت می تواند محقق شود، انتقال تسویه حساب ها به ارزهای ملی با همتایان اروپایی است که شامل تسویه حساب ها به یورو و تنوع بخشیدن کالاهای انرژی است. از چنین تصمیمی شرکای اروپایی روسیه نفع می برند.



وی افزود: از یک طرف این تصمیم، موقعیت یورو را به عنوان ارز ذخیره تقویت می کند و از طرفی هم اگر آمریکا تصمیم بگیرد که بر روی تسویه حساب ها با دلار بر روی بانک ها و شرکت های بزرگ انرژی روسیه تاثیر بگذارد، یک نوع امنیت برای تحویل انرژی ایجاد می کند.


معاون وزیر دارایی روسیه پیشنهاد داد که انتقال پرداخت ها با یورو به دلیل اینکه یورو در حال حاضر یک ارز ذخیره است، راحت تر خواهد بود و منطقی است که نسبت به این ایده شرکت های اروپایی علاقمندی نشان دهند.  


کولیشف گفت: شرکت هایی که در حال حاضر با تحریم روبرو هستند در تسویه حساب های خود با قرار دادهای تجاری خارجی به دلیل شرایط خاص کنترل ارز با مشکلاتی روبرو می شوند و استفاده از یورو به آنها کمک می کند که این مشکل کمتر شود.  


ایده حذف دلار در اقتصاد روسیه بصورت جدی به دلیل شدیدتر شدن تحریم های آمریکا در حال بحث و گفتگو است و در ابتدا توسط رییس بانک وی تی بی روسیه مطرح شد و به معنی آن است که در تسویه حساب های بین المللی دلار کنار گذاشته شود و روبل استفاده شود.


بر پایه این گزارش، ولادیمیر پوتین پیش از این اعلام کرده بود که انحصاری بودن دلار برای اقتصاد جهانی خطرناک و ناامن است.

برچسب ها: دلار روسیه اروپا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر