24 مهر 1397 - 08:40
رییس اتاق ایران:

قیمت‌های پایه صادراتی اصلاح شود

رییس اتاق ایران پیشنهاد داد که قیمت‌های پایه صادراتی اصلاح شود
کد خبر : ۹۲۶۸۹
غلامحسین شافعی

به گزارش خبرنگار ایبنا، غلامحسین شافعی در صبحانه کاری وزیر جهاد کشاورزی با اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران اظهار داشت: بخش کشاورزی در هر کشوری از حیاتی‌ترین بخش‌های اقتصادی است و در ایران با توجه به شرایط ویژه و موضوع امنیت غذایی اهمیت آن چند برابر است.


وی افزود: یکی از چالش‌های بزرگ کشور امروز مسئله آب است که بخش کشاورزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باید به صورت جدی به آن توجه شود. رییس اتاق ایران ادامه داد: برخلاف آنچه ادعا می‌شود که کشاورزی برای کشور مهم است، اما طی ۱۰ سال گذشته سیاستمداران به ویژه سیاست‌گذاران پولی نسبت به این بخش کم‌توجه بوده‌اند.


شافعی با بیان اینکه سهم مانده تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی مرتب رو به نزول بوده و از ۱۴.۸ درصد در سال ۸۵ به ۸.۸ درصد در سال ۹۵ رسیده است، گفت: در هدایت منابع به سمت بخش‌های مختلف به بخش کشاورزی جفا شده است.


وی با تاکید بر اینکه تعجیل در تصمیم‌گیری آنی در مسائل اقتصادی کشور را به وضع بدی سوق می‌دهد، تصریح کرد: بخش مهمی از صادرات غیرنفتی واقعی در کشاورزی نهفته است، بنابراین لطمه اقتصاد از تصمیمات آنی در این بخش بیشتر خواهد بود، به عنوان مثال ممنوعیت‌های صادراتی اخیر موجب شد مقدار زیادی محصولات کشاورزی هدر برود.


شافعی یادآور شد: طبق ماده ۲۴ قانون فضای کسب و کار هرگونه تغییر در رویه‌ها و دستورالعمل‌ها باید با پیش آگاهی اجرا شود و قبل از اجرا از رسانه‌های گروهی اعلام شود اما رویه فعلی این چنین نیست و لطمه بسیاری به کشور می‌زند.


وی با اشاره به بحث پیمان‌سپاری ارزی، افزود: هیچکس منکر این نیست که ارز صادراتی باید به کشور بازگردد اما با این رویه صادرات از دست حرفه‌ای‌ها خارج می‌شود و به دست غیرحرفه‌ای‌ها می‌افتد که همین امر منجر به عدم بازگشت ارز می‌شود.


رییس اتاق ایران با تاکید بر لزوم اصلاح قیمت‌های پایه صادراتی، گفت: در سال‌های گذشته دولت در قیمت‌های پایه صادراتی مداخله کرد و آن را بالا برد و از سوی دیگر بحث جوایز صادراتی باعث شد صادرکنندگان نیز از این اقدام استقبال کنند.


وی افزود: اکنون پایه برگشت ارز صادراتی همان قیمت‌های پایه صادراتی است که از دلایل اختلاف در آمار بازگشت ارز صادراتی به شمار می‌رود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر