سهم دلار در ذخایر ارزی جهان کاهش یافت

بانک مرکزی روسیه با فروش بخش قابل توجهی از دارایی های خود به دلار، سهم این ارز را در ذخایر ارزی جهان کاهش داد.
کد خبر : ۹۲۷۳۵
دلار

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از بلومبرگ انگلیسی، بانک آمریکایی گلمن ساچ در تازه ترین بررسی خود از نقش دلار به عنوان ذخیره اصلی ارزی در جهان اعلام کرد که سهم دلار در ذخایر ارزی بانک های مرکزی جهان کاهش یافته و تحریم های دولت دونالد ترامپ علیه روسیه بر روی این مسئله تاثیر گذاشته است.  


در همین مقامات دولتی روس اعلام کردند که بانک مرکزی این کشور احتمالا در حدود ۸۵ میلیارد دلار از مجموع ۱۵۰ میلیارد دلار دارایی هایی آمریکایی خود را در سه ماه دوم سال جاری میلادی به دنبال وضع تحریم های آمریکا علیه روسیه فروخته است.


همچنین پافشاری دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا بر روی افزایش یکجانبه تعرفه ها و تحریم ها در دیپلماسی بین المللی بر روی شماری از کشورها از چین تا ایران تاثیر گذاشته است. تحلیل گران اقتصادی گلمن ساچ اعلام کردند که روند تحریم های آمریکا، ریسک هایی را برای میزان تسلط دلار بمنظور تداوم آن در ذخایر جهانی ایجاد می کند.


بر همین اساس احتمال می رود که بانک مرکزی روسیه در سه ماه دوم سال جاری میلادی بخش قابل توجهی از دارایی های به دلار خود را یا حتی تمام اوراق قرضه خزانه داری را فروخته باشد و آنها را به اوراق قرضه به یورو و ین تبدیل کرده باشد.


این اقدام به معنی آن است که بیش از نیمی از سهم دلار در ذخایر ارزی در این دوره کاهش پیدا کرده است. بر همین اساس در ماه سپتامبر صندوق بین المللی پول اعلام کرد که سهم دلار در ذخایر ارزی بانک های مرکزی جهان در سه ماه دوم سال جاری میلادی به ۶۲.۳ درصد کاهش یافته، در حالی که سهم یورو، ین و یوآن تقویت شده است.


بر پایه این گزارش، ریسک تحریم ها سهم قابل توجهی در روند کاهشی سهم دلار در ذخایر ارزی جهان دارد؛ ضمن اینکه سهم دلار به عنوان دارایی های ارزی در صورتیکه دیگر دارندگان بزرگ دارایی های آمریکا اقدام به حرکتی مشابه بانک مرکزی روسیه کنند، با کاهش بیشتری روبرو خواهد شد.


برچسب ها: ارز دلار روسیه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر