چین و روسیه در حال حذف دلار در تسویه حساب ها هستند

معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه گفت: مسکو و پکن در حال کار کردن بر روی توافق بین دولتی بمنظور حذف دلار در تسویه حساب ها هستند.
کد خبر : ۹۲۸۰۰
یوآن

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از تاس نیوز، سرگی گرکوف معاون وزیر توسعه اقتصای روسیه گفت: مسکو و پکن در حال کار کردن بر روی یک توافق بین دولتی برای تقویت استفاده از روبل و یوآن در تسویه حساب های دو جانبه هستند.



وی گفت: این سند اکنون در حال آماده شدن است و در کل فرآیند ساده ای نیست. روسیه و چین تجربه ای در استفاده از ارزهای ملی در تجارت ۲ جانبه دارند. گرکوف افزود: روسیه و چین بطور موفقیت آمیز شرایط توافق سوآپ ارزی روبل-یوآن را انجام داده اند. در سال ۲۰۱۴ میلادی ۲ کشور استفاده از ارزهای ملی را در تجارت افزایش داده و به دنبال حذف وابستگی به دلار و یورو بودند. این توافق تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی تمدید شد.


معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه اطلاعاتی را در مورد زمان انعقاد این قرار داد جدید بیان نکرد. بر اساس تازه ترین آمار منتشره از سوی اداره کل گمرک چین، گردش تجاری میان روسیه و چین در طول سه سال گذشته به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. حجم تجارت  میان روسیه و چین ۳۰ درصد افزایش نشان می دهد و به ۷۷ میلیارد دلار بین ژانویه تا سپتامبر رسید.


چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری روسیه است و ۱۵ درصد از تجارت بین المللی روسیه در سال ۲۰۱۷ میلادی با چین بود. ۲ کشور انتظار دارند که تجارت ۲ جانبه در سال جاری میلادی به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد و قرار است تا سال ۲۰۲۴ میلادی به ۲۰۰ میلیارد دلار برسد.


بر پایه این گزارش، سال گذشته میلادی ۹ درصد از پرداخت های مرتبط با صادرات کالاهای روسی به چین به روبل انجام شد و شرکت های روسی هم ۱۵ درصد از پرداخت های خود را به یوآن انجام دادند. در سال ۲۰۱۵ میلادی این رقم به ترتیب ۲ و ۹ درصد برای تسویه حساب به روبل و یوآن بود؛ ضمن اینکه چین و روسیه سه سال پیش صندوق سرمایه گذاری به ارزش ۶۸ میلیارد یوآن معادل تقریبا ۱۰ میلیارد دلار بمنظور توسعه تجاری، سرمایه گذاری اقتصادی و همکاری عملی تاسیس کردند.



برچسب ها: دلار چین روسیه
ارسال‌ نظر
هستز جباری
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
۰
خیلی خوبه
فیلم و پخش زنده
بیشتر