28 مهر 1397 - 14:35
ایبِنا بررسی کرد؛

سهم ۶۱ درصدی کالاهای واسطه‌ای از سبد واردات

۶۱ درصد از کل واردات انجام شده در نیمه نخست سال جاری مربوط به کالاهای واسطه‌ای و ۱۶.۸ درصد نیز مصرفی بود؛ در عین حال سهم کالاهای سرمایه‌ای از کل واردات ۱۴.۷ درصد بود.
کد خبر : ۹۲۸۳۸
گمرک

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بررسی تفکیکی واردات کالا به کشور در نیمه نخست امسال حاکی از آن است که ۶۱ درصد کل واردات انجام شده مربوط به کالاهای واسطه ای بوده و سهم کالاهای سرمایه ای از سبد وارداتی کشور در ۶ ماهه اول سال، ۱۴.۷ درصد بوده است.


بر پایه این گزارش، ۱۶.۸ درصد کل واردات انجام شده مربوط به کالاهای مصرفی به وزن ۱۵۲۷ هزار تن و ارزش ۳۷۲۰ میلیون دلار بوده است. در عین حال، ۷.۵ درصد از کل واردات انجام شده در گروه های غیر از موارد یاد شده بود.


واردات انجام شده از اتحادیه اروپا در نیمه نخست امسال ۴۴۷۳ میلیون دلار ارزش داشته که نسبت به رقم ۵۴۹۳ میلیون دلار مدت مشابه سال گذشته، ۱۹ درصد کاهش نشان می دهد. از طریق کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز ۱۱۸۱ هزار تن کالا به ارزش ۲۶۵۲ میلیون دلار کالا وارد کشور شده که به نسبت ۴۲۸۱ میلیون دلار سال گذشته، ۳۸ درصد افت نشان می دهد.


ایران از طریق سازمان همکاری اقتصادی (اکو) ۹۶۵ هزار تن کالا به ارزش ۱۳۵۲ میلیون دلار در نیمه نخست امسال واردات داشته که نسبت به ۱۸۹۱ میلیون دلار سال گذشته، ۲۹ درصد کاهش یافت. همچنین میزان واردات انجام شده کشور از طریق کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا به ارز ۹۱۲ میلیون دلار بوده که نسبت به رقم ۱۰۷۰ میلیون دلار سال گذشته، ۱۵ درصد افت داشته است.


در عین حال، واردات انجام شده از طریق کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) به میزان ۵۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته و از رقم ۵۳۳ میلیون دلار به ۸۳۵ میلیون دلار رسید. بنابراین در شرایطی که واردات ایران از طریق کشورهای اتحادیه اروپا، شورای همکاری خلیج فارس، سازمان همکاری اقتصادی و کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا بین ۱۵ تا ۳۸ درصد افت داشته، واردات از طریق کشورهای مستقل مشترک المنافع ۵۷ درصد افزایش نشان می دهد.


برچسب ها: نرخ ارز بنادر
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر