29 مهر 1397 - 15:10
جهانگیری اعلام کرد:

مجوز برداشت ۵۰۰ میلیون دلار برای دارو از صندوق توسعه

معاون اول رییس جمهور از موافقت مقام معظم رهبری برای برداشت ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای شرکت‌های دارویی خبر داد.
کد خبر : ۹۲۸۸۹
اسحاق جهانگیری

به گزارش ایبِنا، اسحاق جهانگیری در مراسم روز ملی صادرات با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری برای برداشت ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای شرکت های دارویی گفت: این مبلغ پس از تبدیل به قیمت های نیمایی در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد.


وی افزود: شرایط بین المللی کشور یک واقعیتی است که سیاست های اقتصادی کشور را متاثر می کند، به این معنا که شرایط سیاسی و اجتماعی داخل کشور نیز بر این سیاست های اقتصادی اثرگذار است و محیط پیرامونی را نیز نباید بدون تاثیر دانست این در حالی است که عامل درون بنگاهی، نیز مهم است و اگر عوامل مشخصی را نداشته باشد درون گلستان هم باشد موفق نخواهد بود البته بنگاه اقتصادی آثار سیاست های اقتصادی و فرهنگی داخلی و خارجی را نیز در کنار خود می بیند و در عملکردش تاثیر دارد.


هدف صادرات


همچنین هدف صادرات راه اندازی اقتصاد کشور است، صادرات امروز پیشران توسعه اقتصادی و صنعتی کشور است و اگر کسی دنبال راه انداختن تولید است، باید صادرات را راه بیندازد، ولی این صادرات برای این است که ارزی حاصل شود که نیاز کشور را تامین کند. اگر کسی به هر دلیلی صادرات انجام می دهد که خروج سرمایه انجام دهد، خدمت به کشور نیست.


وی افزود: من تقریبا جایی نبوده ام که جلسه ای داشته باشم یا دوستان به من نوشته باشند که بخش خصوصی حضور داشته باشد و من مخالفت کرده باشم. من به این باور دارم که صادرکنندگان از دولتمردان کمتر نیستند. من اگر امروز بیکار بشوم و بخواهم که بنگاه اقتصادی ایجاد کنم که تولید و درآمد داشته باشد، نمی توانم. کسی که فکر می کند بخش خصوصی کار راحتی است، کار نکرده اند. این کار سختی است.


بخشنامه خلق الساعه نمی خواهیم


وی اظهار داشت: ما نمی خواهیم بخشنامه خلق الساعه داشته باشیم، واقعا این را نمی خواهیم ثبات در تصمیم گیری یکی از مسائل اصلی کشور است. ما اگر بخشنامه اشتباه زدیم باید اصلاح کنیم اگر این اصلاح صورت نگرفت باید در عقل ما شک کرد. یک زمانی است که از منظر منافع یک بخش مسائل دیده می شود یک بعد مسئله است ولی از نظر منافع ملی نیز باید بررسی شود که آیا این مساله حق است یا خیر.


معاون اول رییس جمهور گفت: رییس جمهور در دور اول، اولویت اول این بود که مسئله برجام به نتیجه برسد و من بیشتر در مسایل اقتصادی وقت می گذاشتم، این دوره رییس جمهور خود بیشتر در اقتصاد وارد می شود و معاونت اقتصادی دارد و آقای نهاوندیان نیز دبیر ستاد اقتصادی دولت، دبیر ستاد هماهنگی سران سه قوه است این در حالی است که اکنون آقای نهاوندیان از اتاق بازرگانی ایران به دولت آمده است.


فضای کسب و کار


وی اظهار داشت: در مورد فضای کسب و کار نیز باید اطلاع رسانی قبلی در مورد بخشنامه و دستورالعمل ها صورت گیرد، این در حالی است که بخش خصوصی و اتاق بازرگانی جای خود را باز کرده است، این در حالی است که در جلسات سران سه قوه نیز مشخصا به نامه های اتاق اشاره شده است. رییس اتاق بازرگانی ایران باید این مطلب را بپذیرد که ارز حاصل از صادرات باید در چرخه اقتصادی با چند راهکار برگردد.


جهانگیری گفت: اگر بخش خصوصی پیشنهاداتی برای اصلاح فرآیند بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد دارد، اعلام کند. این در حالی است که در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات، دولت تصمیم بلندمدت نگرفته است اگر مردم ایران با هم باشند و به آمریکایی ها بگویند که اقتصاد ایران به این راحتی ها قابل فروپاشی نیست تحریم طولانی نیست.


اصلاح قیمت پایه صادراتی


وی اظهار داشت: قیمت پایه صادراتی اصلاح خواهد شد، به من گفته شده که موضوع حل شده است، این در حالی است که اگر موضوع حل نشده است، به من نامه بنویسید که حل نشده است. ما در کشور در این شرایط مدیر ریسک پذیر می خواهیم. من دستم قلم و کاغذی نیست که کسی را برکنار کنم این در حالی است که من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خودم را هم نداشته ام. بنابراین از من انتظار نداشته باشید وکیل و وزیر تغییر دهم.


معاون اول رییس جمهور گفت: بر مبنای موارد استثنایی نمی توان تصمیم گرفت. هزینه دفاتر صادراتی در حد فهم دولتی ها دیده شده است، اگر کم است بگویید اصلاح کنیم. اتاق بازرگانی امین ما است و امین بخش خصوصی است و اگر قرار است اصلاحاتی انجام شود بگویید اصلاح می کنیم. ما اعتماد دولت و بخش خصوصی را نداریم.


وی همینطور با بیان اینکه افزایش نرخ بنزین در شرایط فعلی شدنی نیست و جامعه کشش ندارد در نقد سخنان برخی گفت: تحریم داخلی واژه تلخی است، ما می خواهیم در این شرایط تهدید به فرصت تبدیل شود یعنی موانع را برداریم نه اینکه مانع جدیدی بگذاریم اگر جایی مطلبی دارید، بگویید.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر