نقدینگی، موتور محرک رونق بورس است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تداوم ورود و حضور نقدینگی به بازار سهام در بلندمدت زمانی اتفاق می‌افتد که اقتصاد کشور از حالت تورمی و رکود خود خارج شود.
کد خبر : ۹۳۳۲۵
پول نو بازار اسکناس نو

محمود آقایی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به نوسان شاخص بورس و سهام شرکت‌های مختلف در بازار سرمایه در هفته‌های گذشته، اظهار داشت: پس از افزایش چشمگیر شاخص و قیمت سهام در بورس و فرابورس، طبیعی است که معاملات به تعادل رسیده و دیگر خبری از رشدهای خیره‌کننده در بازار سهام نباشد.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: این که انتظار داشته باشیم شاخص و قیمت‌ها در بازار سهام بدون وقفه رو به رشد و تصاعدی باشند، تفکر نادرستی است. به همین دلیل به معامله‌گران توصیه می‌شود زمانی که سود معقولی از سرمایه‌گذار در بازار کسب کردند اقدام به فروش سهام خود کنند.


وی اضافه کرد: علاوه بر افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر ارزش جایگزینی شرکت‌ها که اثر مثبت خود را در بازار سهام در ماه‌های گذشته نشان داده است، رکود حاکم بر سایر بازارها نیز عاملی شد تا نقدینگی به سمت بازار سهام حرکت کند و این عامل هم رشد شاخص و قیمت‌ها را در بورس و فرابورس شتاب بیشتری دهد.


این کارشناس بازار سرمایه در تایید ادعای ورود نقدینگی به بازار سهام اظهار داشت: به عنوان مثال در هفته‌های گذشته شاهد افزایش حجم معاملات به بیش از ۵ میلیارد سهم در روز نیز بودیم، که دستکم در چند سال گذشته این آمار در بازار سهام به ثبت نرسیده بود.


وی در خصوص شرایط کنونی بازار سرمایه و معاملات آن نیز گفت: خوشبختانه این روزها حجم قابل قبولی از سهام، حدود ۲ تا ۳ میلیارد سهم در این بازار دادوستد می‌شود که نشان از میل نقدینگی به باقی ماندن در بازار سرمایه را دارد. البته در صورتی که سرمایه بهانه لازم را برای باقی ماندن در این بازار نداشته باشد، در آینده ممکن است شاهد خروج نقدینگی از بازار سرمایه و کاهش حجم و ارزش معاملات باشیم.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بر این اساس اقداماتی همچون عرضه‌های اولیه و نیز تسهیل قوانین و مقررات می‌تواند تا حدودی و در کوتاه‌مدت بهانه‌ای خوب برای باقی ماندن نقدینگی در بورس باشد.


وی در پاسخ به این پرسش که محدودیت‌هایی در پذیرش شرکت‌ها در بازار سهام و در پی آن عرضه‌های اولیه وجود دارد تا بر اساس آن بتوان نقدینگی را در بورس نگه داشت، و در این زمینه راهکار اصولی برای حفظ نقدینگی در بورس و فرابورس چیست؟ اذعان داشت: همان‌گونه که اشاره شد عرضه‌های اولیه برای کوتاه‌مدت بهانه و انگیزه‌ای خوب برای ورود نقدینگی و باقی ماندن آن در بازار سهام است.بر این اساس زمانی می‌توان به تداوم ورود و حضور نقدینگی به بازار سرمایه امید داشت و به این موضوع بلندمدت نگاه کرد که اقتصاد کشور از حالت تورمی و رکود خود خارج شده و منابع و تسهیلات با هزینه کمتری به دست تولیدکنندگان برسد.


آقایی افزود: در این صورت، رونق صنایع و تولید در کشور با رشد سودآوری در بنگاه‌ها و در پی آن رونق بازار سهام در بلندمدت مساوی خواهد بود. بنابراین اگر می‌خواهیم حضور نقدینگی در بورس تداوم داشته باشد باید بخش قابل توجهی از دلایل آن را در بیرون بازار سرمایه از جمله حمایت از صنایع و رونق اقتصادی جستجو کنیم.


برچسب ها: بورس نقدینگی رونق
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر