29 آبان 1397 - 11:13

جلوگیری از تراکنش‌های مشکوک با سامانه تشخیص تخلف بانکی داتین

مدیر بازاریابی و فروش داتین گفت: سامانه تشخیص تخلف یکی از ابزارهای مهم هوشمند بانکی برای جلوگیری و رصد تخلفات در بانک‌ها و شبکه پرداخت است.
کد خبر : ۹۳۸۱۶
علیرضا نمازی

به گزارش ایبِنا، سامانه تشخیص تخلف (Fraud Detection) به منظور شناسایی و جلوگیری از انجام تراکنش ­های مشکوک در شبکه بانکی و پرداخت مورد استفاده قرار می ­گیرد. از آنجایی که احتمال تقلب و تخلف در شبکه پرداخت از سوی استفاده ­کنندگان  وجود دارد، توجه شبکه بانکی کشور به استفاده از سامانه تشخیص تخلف در راستای تحقق دستورالعمل ­های بانک مرکزی افزایش یافته است. داتین به عنوان یکی از شرکت ­های ارائه ­دهنده راهکارهای بانکی، سامانه تشخیص تخلف بومی را برای بانک­ ها و شرکت ­های پرداخت تولید کرده است.


مدیر بازاریابی و فروش داتین با اشاره به نیاز شبکه بانکی کشو به سیستم تشخیص تخلف، گفت: سامانه تشخیص تخلف یکی از ابزارهای مهم هوشمند بانکی برای جلوگیری و رصد تخلفات در بانک‌ها و شبکه پرداخت است. سامانه تشخیص تخلف داتین در راستای تکمیل سبد محصولات این شرکت برای بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت با به ­­کارگیری تیمی حرفه‌ای طراحی شده و توسعه پیدا کرده است.


نمازی ادامه داد: سیستم تشخیص تخلف با تحلیل داده‌های تولید شده در سامانه های عملیاتی بانک فعالیت دارد که می‌تواند اطلاعات و دانش جدیدی را در اختیار بانک‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت قرار دهد.


وی در خصوص فعالیت داتین در حوزه تشخیص تخلف، گفت: داتین بسته‌ای از محصولات مختلف تحلیلی و هوشمندی کسب و کار تولید کرده است. سامانه تشخیص تخلف یکی از محصولات این مجموعه است که آن را می‌توان به دو بخش سامانه‌های تشخیص تخلف بانکی و تشخیص تخلف شرکت‌های پرداخت تقسیم­ بندی کرد. این سامانه‌ها به دو صورت آفلاین و آنلاین عمل می کنند.


مدیر بازاریابی و فروش داتین با اشاره به تشخیص تخلف آفلاین، تصریح کرد: سامانه تشخیص تخلف آفلاین با پالایش و تحلیل داده‌ها، تخلفات احتمالی را بعد از وقوع تراکنش بررسی و اعلام می‌کند؛ این بدین معناست که این سیستم تخلفات را اعلام می‌کند اما حکم پیشگیری را ندارد.


نمازی با بیان این­که تشخیص تخلف آنلاین نیازی ضروری برای شبکه بانکی است، اظهار داشت: یکی از سامانه‌های کلیدی و مورد نیاز شبکه پرداخت و بانکی، سامانه‌ تشخیص تخلف آنلاین است؛ این سامانه در مسیر تراکنش قرار می‌گیرد و قبل از انجام تراکنش، اطلاعات عملیات را بررسی و در کسری از ثانیه، احتمال تخلف بودن تراکنش را اعلام می‌کند.


وی در خصوص جلوگیری از انجام تراکنش های مشکوک، افزود: سامانه تشخیص تخلف آنلاین می‌تواند با بهره‌گیری از روش ­های آماری و نیز الگوریتم‌های هوشمند، از انجام هرگونه تراکنش‌های مشکوک جلوگیری کند.


مدیر بازاریابی و فروش داتین نیازهای فنی سامانه تشخیص تخلف را این­گونه توضیح داد: سامانه تشخیص تخلف قدرتمند و کارآمد، به زیرساخت‌های فنی مناسب و مجموعه‌ای از ابزارها و تکنیک‌های مربوط به کلان داده، داده­ کاوی، هوشمندی کسب ­و ­کار و مدیریت پایگاه داده نیاز دارد که سامانه تشخیص تخلف داتین به عنوان یکی از سامانه‌های هوشمند بانکی، روی این زیرساخت پیاده­ سازی شده است.


وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر، سامانه تشخیص تخلف آفلاین داتین به ­طور کامل در بانک پاسارگاد عملیاتی شده؛ همچنین در زمینه تشخیص تخلف آنلاین، این سامانه به صورت آزمایشی در بانک پاسارگاد اجرایی شده تا بعد از بررسی‌های نهایی به ­صورت عملیاتی توسط این بانک‌ مورد استفاده قرار گیرد. همچنین مذاکراتی با سایر بانک ها و شرکت­ های پرداخت به منظور راه ­اندازی این سامانه صورت گرفته است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر