سهم ارزهای ملی در اتحادیه اقتصادی اورآسیا به ۷۰ درصد افزایش یافت

یک مقام ارشد روسی گفت: سهم ارزهای ملی در میان اعضای اتحادیه اقتصادی اورآسیا برای تسویه حساب ها به جای دلار آمریکا در نیمه نخست سال جاری میلادی به ۷۰ درصد افزایش یافت.
کد خبر : ۹۴۰۵۸
دلار

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از اسپوتنیک، «سرگی پریخودکف» معاون اول امور کارمندان دولتی روسیه گفت: سهم تسویه حساب ها به ارزهای ملی در میان اعضای اتحادیه اقتصادی اروآسیا در نیمه نخست سال جاری میلادی به ۷۰ درصد افزایش پیدا کرد.


وی گفت: رشد بیشتر آمارهای تجاری بوسیله ثبات مالی و اقتصاد کلان، ایجاد بازار مالی مشترک و هماهنگ کردن نظارت قانونی در بخش مالی بدست خواهد آمد.


این مقام ارشد روسی افزود: حجم بالایی از تسویه حساب ها به ارزهای ملی برای تجارت با روسیه بوسیله روبل انجام می گیرد. فرصت ها برای افزایش سهم تسویه حساب ها عمدتا بستگی به توسعه مناسبات تجاری بین اعضا دارد.


اتحادیه اقتصادی اورآسیا تنها ائتلافی نیست که اعضای آن علاقمند به جایگزین کردن دلار آمریکا با دیگر ارزها در تجارت هستند. در اوایل سال جاری میلادی گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) هم گام هایی را برای جایگزین کردن ارزهای ملی در تسویه حساب ها به جای دلار برداشتند.


همچنین کشورهایی مانند چین، روسیه، ایران، عراق، ونزوئلا و دیگران در حال برنامه ریزی برای جایگزین کردن ارزهای ملی خود به جای دلار در تجارت نفت در بحبوحه سیاست های تحریمی از سوی واشنگتن هستند که در سال های اخیر شدت پیدا کرده است.


بر پایه این گزارش، اتحادیه اقتصادی اورآسیا بطور رسمی در سال ۲۰۱۵ میلادی تاسیس شد و در حال حاضر متشکل از ۵ عضو یعنی روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان است و مولادوی هم عضو ناظر آن است. کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، مغولستان، ترکمنستان، ایران، ترکیه، سوریه و تونس در حال برنامه ریزی بمنظور پیوستن به این اتحادیه هستند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر