آمریکا قرارداد تجاری نفتا جدید را با کانادا و مکزیک امضاء کرد

رییس جمهور آمریکا قرار داد سه جانبه تجاری ایالات متحده-مکزیک و کانادا موسوم به نفتای جدید را در آرژانتین امضاء کرد.
کد خبر : ۹۴۱۱۸
ترامپ

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از راشاتودی، قرارداد تجاری جدید سه جانبه ای میان آمریکا، کانادا و مکزیک توسط دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده، نخست وزیر کانادا و رییس جمهور مکزیک به امضاء رسید. این قرار داد جایگزینی برای قرار داد تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا است.  


مراسم امضاء این قرار داد در حاشیه اجلاس گروه جی ۲۰ در بوینوسایرس آرژانتین انجام گرفت. به گفته دونالد ترامپ، تمام طرف های این قرار داد از آن نفع خواهند برد و احتمالا بزرگترین قرار داد تجاری است که تا کنون منعقد شده است. این قرارداد جدید به نام قرار داد آمریکا-مکزیک-کانادا یا USMCA شناخته می شود.



قرار داد USMCA در اوایل ماه اکتبر سال جاری میلادی یعنی چند ماه بعد از آنکه آمریکا تعرفه سنگین محصولات وارداتی آلومینیوم و فولاد بر روی مکزیک و کانادا وضع کرد، به میان آمد.


نخست وزیر کانادا این قرار داد را نفتا جدید نامید و عنوان کرد که قرار داد USMCA ریسک های جدی بلاتکلیفی اقتصادی که در سرتاسر فرآیند مذاکره تجاری رخنه کرده بود را بر می دارد و اگر بر سر توافق جدید نفتا به اجماع نمی رسیدیم، بلاتکلیفی و آسیب، بیشتر و وخیم تر می شد. وی افزود: کار بیشتری باید انجام گیرد و به تصمیم اخیر جنرال موتورز برای بستن کارخانه های خود در کانادا و آمریکا اشاره کرد که ضربه سنگینی است.


همچنین رییس جمهور مکزیک هم در آخرین روز ریاست جمهوری خود عنوان کرد که این توافق زمینه ساز برای تجارت الکترونیکی و فناوری اطلاعات می شود. وی افزود: USMCA اولین قرار داد تجاری است که منجر به یکپارچه شدن عوامل تاثیر اجتماعی تجارت بین الملل می شود و باعث همکاری بیشتر بخش ها در اقتصاد می شود.


پیش از این ترامپ نفتا را به عنوان بدترین قرار داد تجاری منعقد شده  خطاب قرار داده و از ‌آن خارج شد و اعلام کرده بود که به دنبال قرار نفتای جدید است. قرار داد نفتا برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ میلادی میان این ۳ کشور منعقد و یکسال بعد اجرایی شد.


بر پایه این گزارش، کانادا و مکزیک به ترتیب به عنوان دومین و سومین شریک بزرگ تجاری آمریکا هستند و تجارت سالانه هر یک از آنها با ایالات متحده بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار در سال است و تقریبا با چین و ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا رقابت می کنند.




ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر