تاثیر دوگانه نرخ ارز بر بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد : نرخ ارز تاثیر دوگانه ای بر تالار شیشه ای از خود بر جای خواهد گذاشت.
کد خبر : ۹۴۳۰۰
بورس

ابراهیم خلیلی در گفتگو با ایبِنا در خصوص دلایل افت شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سهام طی هفته‌های اخیر گفت: رشد بازار سرمایه در تابستان امسال و در مدت چند ماه در حالی اتفاق افتاد و بسیار چشمگیر بود که این رشد باید در مدت بیشتری اتفاق می‌افتاد. بنابراین صرف‌نظر از دلایل رشد چشمگیر بازار سهام در مدت چند ماه، بدون شک بخشی از این افزایش با چاشنی هیجان‌زدگی سرمایه‌گذاران در بورس و فرابورس رخ داده است.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: از اینرو حالا که دلایل رشد شاخص و قیمت‌ها در بازار سهام از بین رفته، شاهد خالی شدن بخشی از حباب قیمتی در بازار هستیم. وی اضافه کرد: علاوه بر این موضوع، یکی از دلایل رشد چشمگیر شاخص و قیمت‌ها افزایش نرخ ارز است که اثر خود را بر بازار سهام نیز گذاشت.


این کارشناس بازار سرمایه تاثیرپذیری شاخص و قیمت‌ها در بازار از افزایش نرخ ارز را به دو بخش تقسیم کرد و اذعان داشت: یکی از اثرات رشد ارز و تاثیر آن بر بازار سرمایه، تاثیرگذار مثبت بر سودآوری شرکت‌های صادرات‌ محور است که امری معقول بوده و شاخص و قیمت‌ها اثرپذیری مثبت خود را از این اتفاق دیدند.


وی ادامه داد: از سوی دیگر افزایش نرخ ارز موجب افزایش دارایی‌های همه شرکت‌ها در بازار سهام و به اصطلاح ارزش جایگزینی آنها شد. به عنوان مثال شرکتی که چند ساختمان، ماشین‌آلات مختلف و دارایی‌هایی فیزیکی دارد، به دلیل تورم تحمیلی به اقتصاد، دارایی‌هایش متورم شده که این موضع نیز اثر خود را بر افزایش سهام این شرکت‌ها و در نتیجه رشد شاخص بورس طی چند ماه گذشته گذاشته است.


خلیلی همچنین از قیمت جهانی نفت به عنون یکی از عوامل اثرگذار بر اقتصاد و نیز بازار سرمایه کشور یاد کرد و گفت: زمانی که اقتصاد کشوری مانند ما، سراپا نفتی باشد، رشد قیمت جهانی نفت همواره بر اقتصاد و در پی آن بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود. بنابراین افت این روزهای قیمت جهانی نفت و پیش‌بینی کاهش آن نیز موجب شده تا بازار سهام از این مولفه هم اثرپذیر باشد.


وی تصریح کرد: با وجود رشد خوبی که شاخص و قیمت‌ها در چند ماه گذشته داشتند، که موجب ورود نقدینگی مناسبی به تالار شیشه‌ای شد، متاسفانه از این شرایط به خوبی استفاده نکردیم؛ چرا که می‌توانستیم با افزایش عرضه‌های اولیه، هم تامین مالی مناسبی را نصیب بنگاه‌ها از طریق بازار سهام کنیم و هم این که انگیزه بیشتر را برای حضور و بقای نقدینگی در بازار برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنیم.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: این در شرایطی است که با وجود رشد چشمگیر شاخص و قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای در سالجاری، مشاهده می‌شود تعداد عرضه‌های اولیه امسال مانند سال گذشته است.


وی گفت: علاوه بر این یکی از مشکلات کنونی بازار سرمایه نقدشوندگی است که با توجه به ورود نقدینگی مناسب به بورس در چند ماه گذشته، باید سازوکاری فراهم می‌شد تا سهام شناور شرکت‌ها افزایش یابد که یکی از مزایای آن کمک به نقدشوندگی مناسب بازار سهام است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر