ایده «زیرساخت پرداخت مشترک» در اتحادیه اقتصادی اوراسیا کلید خورد

رییس جمهور روسیه گفت: ایجاد زیرساخت پرداخت مشترک در میان کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید در نظر گرفته شود.
کد خبر : ۹۴۳۵۸
اوراسیا

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از راشاتودی، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در نشست اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواستار در نظر گرفتن ایده ایجاد «زیرساخت پرداخت مشترک» توسط اعضای این بلوک شد.


پوتین گفت: پیشنهاد می‌دهیم که موضوع ایجاد زیرساخت پرداخت مشترک با استفاده از فناوری های مالی به پیشرفته در اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید توسعه پیدا کند. این زیرساخت تداوم نظام های پرداخت ملی کشورهای عضو شورای اقتصادی اوراسیا را باتوجه به وابستگی کمتر به دلار و دیگر ارزهای خارجی افزایش خواهد داد و به معنی تقویت استقلال اقتصادی است.


رییس جمهور روسیه همچنین پیشنهاد ایجاد بازارهای انرژی مشترک در میان کشورهای عضو شورای اقتصادی اوراسیا را داد که می تواند تولید ناخالص داخلی این اتحادیه را به ۹ میلیارد دلار افزایش دهد؛ ضمن اینکه گردش تجاری در میان این بلوک در نیمه نخست سال جاری میلادی ۱۲ درصد جهش پیدا کرد.



بر همین اساس، رییس جمهور قرقیزستان هم گفت: اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا می توانند ساز و کارهای مرزی را کنار برگذارند و یک ارز مشترک در آینده مانند یورو اتخاذ کنند.


اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۱۵ میلادی تاسیس و براساس اتحادیه گمرک روسیه، قزاقستان و بلاروس است و سپس ارمنستان و قرقیزستان هم به آن ملحق شدند. در سال ۲۰۱۶ میلادی هم ویتنام بطور رسمی اولین کشور غیر منطقه ای بود که به این بلوک پیوست. این اتحادیه با هدف اطمینان دادن به انتقال آزادانه کالا، خدمات، سرمایه و کارگره بین اعضای خود راه اندازی شده است.


بر پایه این گزارش، بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین المللی از قبیل چین، اندونزی، اسرائیل و برخی از کشورهای آمریکای جنوبی اعلام علاقمندی برای انعقاد قرار داد آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا کرده اند. همچنین این بلوک در حال برگزاری مذاکراتی با کره جنوبی، مصر و هند است.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر