عبور ارزش معاملات فرابورس از ۷۹۳ میلیارد ریال

نقل‌ و انتقال بیش از ۲۳۴ میلیون سهم به ارزش ۷۹۳ میلیارد ریال روز جاری در فرابورس انجام شد.
کد خبر : ۹۴۹۷۶
طرح

به گزارش ایبِنا، دادوستدهای نخستین روز کاری زمستان ۹۷ به تغییر مالکیت افزون بر ۴۴۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از دو هزار و ۶۵۸ میلیارد ریال انجامید که نیمی از حجم و حدود یک سوم از ارزش کل این مبادلات به بازارهای اول و دوم اختصاص یافت.


بر این اساس بازارهای اول و دوم میزبان نقل‌وانتقال بیش از ۲۳۴ میلیون سهم به ارزش ۷۹۳ میلیارد ریال بودند. معامله‌گران سهام در بازار پایه نیز به دادوستد بیش از ۳۲۲ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۶۹۵ میلیارد ریال اقدام کردند.


بازار اوراق با درآمد ثابت


از سوی دیگر در بازار اوراق با درآمد ثابت یک میلیون و ۹۷۰ هزار ورقه بهادار به ارزش بالغ بر یک هزار و ۷۷۴ میلیارد ریال جابه‌جا شد. همچنین خریداران و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن بیش از ۵۸ هزار ورقه تسه را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات به نزدیک به ۳۱ میلیارد ریال رسید.


شاخص کل فرابورس  نیز با عقب‌نشینی ۱۱ واحدی که نمادهای «زاگرس»، «ذوب» و «کگهر» بیشترین نقش را در این کاهش داشتند، در ارتفاع ۱۷۸۰ واحدی قرار گرفت. از سوی دیگر نگاهی به بیشترین رشد و افت قیمتی در میان نمادهای فرابورسی نشانگر آن است که نماد «حپارسا» متعلق به شرکت توسعه حمل‌ونقل ریلی پارسیان با ۴.۷ درصد افزایش، بیشترین رشد قیمتی را به همراه داشته است. در سمت مقابل نیز نماد «غگلستا» از گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر با بیشترین افت قیمتی تا سقف ۴.۸ درصدی روبه‌رو شد.


گشایش نماد تسهیلات مسکن آذر ۹۷


همچنین امروز شنبه اول دی‌ماه ۱۳۹۷ نماد معاملاتی اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن آذرماه ۹۷ در بازار عادی با محدودیت دامنه نوسان ۵ درصدی قیمت گشایش یافت. محدودیت حجمی هر سفارش خرید یعنی حداکثر تعداد اوراق بهادار در هر سفارش برای خرید اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن آذرماه ۹۷ در نماد معاملاتی تسه ۹۷۰۹ تعداد ۱۶۰ ورقه تعیین شده است.


از دیگر اطلاعات مربوط به این تسه‌ها می‌توان به دامنه نوسان و قیمت پایانی آن اشاره کرد که دامنه نوسان قیمت این اوراق بر اساس قیمت پایانی معاملات روز قبل در نماد تسه۹۷۰۸ بوده و قیمت پایانی اوراق نیز میانگین موزون معاملات روزانه اوراق است.


در حالی در نخستین روز کاری دی‌ماه شاهد گشایش نماد اوراق تسهیلات مسکن آذرماه ۹۷ بودیم که در میانه دی‌ماه یعنی ۹۷.۱۰.۱۵ مدت اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن دی‌ماه سال ۹۵ در نماد معاملاتی «تسه۹۵۱۰» جهت نقل‌وانتقال به پایان می‌رسد.


از همین رو نماد معاملاتی تسه ۹۵۱۰ در پایان معاملات روز شنبه ۱۵ دی‌ماه متوقف می‌شود و بدین ترتیب امکان خریدوفروش و هبه این اوراق از این تاریخ به بعد وجود ندارد؛ اما استفاده از تسهیلات از محل این اوراق تا ۱۵ بهمن‌ماه امکان‌پذیر است.


آغاز بازارگردانی مادیرا


بر اساس این گزارش، بازارگردانی سهام شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران که بازار گردان آن صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی تدبیرگران فرداست از فردا یکشنبه ۲ دی‌ماه آغاز می‌شود.


از سویی دیگر، بازارگردانی سهام این شرکت در نماد معاملاتی «مادیرا» با محدودیت دامنه نوسان روزانه قیمت مطابق با دامنه مجاز نوسان قیمت در بازارهای اول و دوم فرابورس  و با استفاده از روش بازارگردانی مبتنی بر حراج در بازار دوم فرابورس اعلام شده است. همچنین دامنه مظنه در این بازارگردانی ۳ درصد در نظر گرفته شده و حداقل سفارش انباشته و حداقل تعهد معاملات روزانه به ترتیب ۷۰ هزار سهم و یک میلیون و ۲۰۰ هزار سهم است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر