در گفتگو با ایبِنا عنوان شد:

دلیل اختلاف نرخ تورم بانک مرکزی و مرکز آمار

رییس مرکز آمار ایران درباره علت اختلاف آماری این مرکز با بانک مرکزی، بیان داشت: بانک مرکزی نرخ تورم را در مناطق شهری و بزرگ پایش می‌کند، ولی مرکز آمار معدل کل کشور را در نظر می‌گیرد.
کد خبر : ۹۵۰۰۷
مراسم تقدیر از اعضای کمیته آمارهای مالی وزارت اقتصاد

امیدعلی پارسا در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره اختلاف آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، گفت: بانک مرکزی سال‌ها قبل از تولد مرکز آمار ایران، رسالت تولید آمار را انجام داده و آمارهای خوبی را همچنان تولید می‌کند؛ اختلاف میان آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، صرفا دو عدد در بحث آمارهای رشد اقتصادی و تورم است؛ اعتقاد دارم بانک مرکزی هزاران آمار در زمینه پولی و ارزی منتشر می‌کند که هیچ نهادی نمی‌تواند در آنها ادعا و بحثی داشته باشد و آمارهایی مفید هستند.


وی ادامه داد: در همه دنیا ظرف ۵۰ سال گذشته وظیفه جمع آوری و انتشار آمار تورم و رشد اقتصادی از بانک‌های مرکزی جدا شده و به مراکز آماری محول شده که انتظار داریم این اتفاق در کشور ما نیز رخ بدهد و مراکز آمار مسئول انتشار ایندسته از آمار باشد.


رییس مرکز آمار ایران افزود: به استناد ماده ۱۰ قانون احکام دائمی، مرکز آمار مرجع آمار رسمی کشور است که این قانون به منظور رفع موازی کاری تصویب شده و در تبصره این قانون اجازه موازی کاری به همه دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی داده شده، اما اعتقاد داریم ایران نیز مانند سایر کشورها باید یک آمار از تورم، بیکاری و رشد اقتصادی داشته باشد و مرکز آمار ایران باید این آمار را به عنوان نهاد واحد منتشر کند.


پارسا با بیان اینکه باید آمار تورم و رشد اقتصادی را مرکز آمار ایران اندازه گیری و منتشر کند، خاطر نشان کرد: بانک مرکزی مسئولیت‌هایی زیادی دارد و نباید در آمارها موفقیت خود را اندازه‌گیری کند؛ در واقع بانک مرکزی از سویی برای تورم و رشد اقتصادی کشور هدف گذاری می‌کند اما بعد تورم و رشد اقتصادی را اندازه‌گیری و منتشر می‌کند.


وی با اشاره به دلیل تفاوت اعداد آمار بانک مرکزی با مرکز آمار ایران اظهار داشت: بانک مرکزی تورم را در مناطق شهری و مناطق بزرگ پایش و ارزیابی می‌کند اما مرکز آمار ایران معدل کل کشور را در نظر می‌گیرد و همین مسئله باعث می‌شود دو عدد متفاوت وجود داشته باشد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها