03 دی 1397 - 12:05

۳ اثر مثبت ماه شمار شدن نرخ سود سپرده های بانکی

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه، ماه شمار شدن نرخ سود سپرده های بانکی سه اثر مثبت بر بازار و نظام اقتصادی دارد،گفت: ماه‌شمار شدن سپرده‌های بانکی به بهبود تراز مالی بانک‌های کشور کمک می‌کند.
کد خبر : ۹۵۰۳۳
اسکناس

به گزارش ایبِنا به نقل از تسنیم، لطفعلی بخشی در خصوص ماه‌شمار شدن سود سپرده‌های بانکی و خروج آن از وضعیت روزشمار، اظهار داشت: بانک مرکزی چندین سیاست را در دستور کار قرار داده است تا بتواند ضمن کنترل پولشویی، سرعت گردش پول را کاهش دهد. این سیاست‌ها، تصمیم‌هایی درست است که می‌تواند دسترسی به این اهداف را محقق کند.


وی ادامه داد:‌ سیاست ماه‌شمار کردن نرخ سود سپرده‌های بانکی می‌تواند حجم سود بانکی را کاهش دهد و طبیعی است اگر سپرده‌گذاران انتخاب سودآور دیگری به غیر از نرخ سود سپرده بانکی داشته باشند، این اختیار را دارند که سپرده‌های خود را در بانک‌ها کاهش دهند اما واقعیت این است که وضع هیچ یک از بازارهای کالایی مناسب‌تر از نرخ سود بانکی نیست و سپرده‌گذاری بانکی با تصمیم اخیر بانک مرکزی کاهش نخواهد یافت.


بهبود تراز مالی بانک‌ها با ماه‌شمار شدن نرخ سود سپرده‌ها


بخشی عنوان کرد: بانک‌ها با ماه‌شمار شدن پرداخت سپرده بانکی نرخ سود کمتری پرداخت کرده و این شرایط به بهبود تراز مالی بانک‌های کشور کمک خواهد کرد.
وی ادامه داد: این تصمیم به نفع سیستم بانکی است و بسیار بعید به نظر می‌رسد که حجم سپرده‌های بانکی کاهش یابد.


این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به وضعیت سایر بازارهای کالایی، گفت:‌ با تثبیت بازارهای ارزی و سکه و طلا، سفته‌بازی در این بازارها کاهش یافته است و همانند ماه‌های پیشین برای خریداران سودآور نیست. طبیعی است که بخش مهمی از نقدینگی تمایل به سپرده‌گذاری بانکی دارد که اگر به پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی اختصاص یابد، نقش موثری در بهبود وضع تولید کشور خواهد داشت.


بانک مرکزی در کنترل سرعت گردش نقدینگی موفق عمل کرده است
بخشی در مورد کنترل سرعت  گردش نقدینگی گفت: سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل سرعت  گردش نقدینگی در کشور موفق بوده است و در تلاش هستند تا این سیاست‌ها ادامه یابد که در نهایت اگر دولت موفق شود معاملات پنهان را شفاف کند به نفع اقتصاد کشور است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر